قدرت نمایی روس‌ها برای ناتو

در بحبوجه تنش ناتو با روسیه بابت بحران اوکراین و تلاش کشورهای غربی در ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف، وزارت دفاع روسیه از برگزاری یک رزمایش نزدیک سواحل ایرلند خبر داد.

به نوشته وبگاه «یوکی دیفنس جورنال» روسیه قصد دارد  اوائل ماه فوریه رزمایشی با مهمات واقعی را نزدیک سواحل ایرلند برگزار کند. هنوز شمار رزمناوهای روسیه برای شرکت در این رزمایش مشخص نشده، اما مکان  آن ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی سواحل ایرلند  و آب‌های بین‌المللی تعیین شده است. روسیه قصد ندارد در منطقه اقتصادی ایرلند این رزمایش را برگزار کند.

قدرت نمایی روس‌ها برای ناتو

این رزمایش در حالی قرار است برگزار شود که تنش بین روسیه با ناتو بابت اوکراین بالا گرفته است. در حالیکه روسیه بارها اعلام کرده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، اما غرب به ویژه آمریکا مسکو را متهم به تلاش به حمله نظامی به اوکراین معرفی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در همین رابطه گفت که مسکو انتظار تحریک نظامی از سوی ایالات متحده و اوکراین را دارد.

 «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: «ما از آمریکا و کی‌یف انتظار اقدامات تحریک آمیز داریم، چه اطلاعاتی و چه نظامی. آنها ممکن است این کار را انجام دهند، به خصوص که آنها تجربه زیادی در این مسیرها دارند».

این در حالی است که منابع خبری گزارش داده بودند ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» آمریکا و ناتو قصد دارند  در دریای مدیترانه و در روزهای آتی  با بهانه تنش روسیه با اوکراین تمرینی برگزار کنند.

این رزمایش «ضربت نپتون -۲۲» نام دارد و «جان کربی» سخنگوی پنتاگون مدعی شده که این رزمایش به دلیل شدت یافتن تنش‌ها با روسیه نیست و هیچ سناریویی در این زمینه طراحی نشده است. ناو گروه هری ترومن آمریکا نقش محوری در این رزمایش دارد و قرار است حمله به اهداف دور دست، حمله به زیر دریایی دشمن فرضی و موارد آموزشی تمرین شود.

جان کربی گفت، این رزمایش برای افزایش قابلیت‌های ناتو و کمک به نیروهای ائتلاف در مواقع بحرانی همراه  یک ناو هواپیمابر برنامه ریزی شده است.

این در حالی است این رزمایش با تشدید تنش با روسیه و بیم حمله ادعایی این کشور به اوکراین انجام می پذیرد.

در تحولی دیگر همسو با این رویداد منابع خبری از استقرار جنگنده‌های روسیه در بلاروس خبر دادند.  به گزارش منابع خبری، جنگنده‌های «سوخو-۳۵» روسیه وارد بلاروس شده  ومقام‌های آمریکایی در کی‌یف با نگراین این رویدادها را پیگیری می‌کنند. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که این تحرک نظامی برای برگزاری رزمایش با بلاروس بوده است.