«آل‌خلیفه» زیر چتر همکاری‌های امنیتی با تل‌آویو

مقامات کشور بحرین تصمیم‌شان مبنی بر اجرای طرح اصلاح دستگاه‌های امنیتی با مشارکت طرف‌های خارجی، از جمله اسرائیل را آغاز کرده‌اند.

طبق گزارش روزنامه «البناء» و به نقل از پایگاه اینتلیجنس آنلاین، این گام شامل یک روند اصلاحی گسترده در بخش‌های امنیتی این کشور خواهد بود. بخش‌هایی مثل مخابرات، دستگاه امنیت عمومی وابسته به وزارت کشور، دستگاه امنیت استراتژیک بحرین مهم‌ترین نهادهای مورد هدف این طرح هستند؛ که هدف، گسترش امکانات تکنولوژیکی آن‌ها بیان شده است.

در این گزارش آمده است که این طرح پس از دیدار اخیر «راشد بن عبد الله آل خلیفة» وزیر کشور بحرین با وزیر جنگ اسرائیل در دستور کار قرار گرفته است؛ دیداری امنیتی بین مقامات بحرینی و رژیم صهیونیستی که بعد از «توافق آبراهام» و روند عادی‌سازی عربی با تل‌آویو برگزار شد.

این گزارش بیان می‌کند که «حمد بن عیسى آل خلیفه» شاه بحرین دستور بازنگری در دستگاه‌های امنیتی این کشور را در چارچوب «همکاری وسیع‌تر» با اسرائیل صادر کرده است. دستگاه امنیت استراتژیک بحرین در آینده، میزبان گروهی از مربیان اسرائیلی برای آموزش به کارکنان مخابرات این کشور خواهد بود.

براساس این گزارش، هم‌اکنون دستورات بن‌عیسی به دستگاه امنیت استراتژیک بحرین رسیده است؛ نهادی که رسماً اختیار گفت‌وگوی مستقیم با سازمان‌های «موساد» و «شاباک» اسرائیلی را دارد. بحرین تلاش می‌کند تا از رژیم صهیونیستی پهپاد، ماهواره و سامانه‌های ضد پهپاد بگیرد.

پیش از تلاش‌های بحرین در این خصوص، روزنامه‌ نیویورک تایمز خبر تماس «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰ را فاش کرد؛ محتوای این تماس درباره یک برنامه جاسوسی، به نام «پگاسوس» بوده است. مقامات اسرائیلی در سال ۲۰۱۷ با فروش این برنامه به ریاض با قیمت ۵۵میلیون دلار موافقت کرده بودند.

«آل‌خلیفه» زیر چتر همکاری‌های امنیتی با تل‌آویو

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از منابعی اسرائیلی از وجود یک گروه کوچک متشکل از نظامیان صهیونیستی تحت رهبری مستقیم نتانیاهو خبر داده بود؛ گروهی که نقش بسزایی در تبادلات تل‌آویو با ریاض ایفا کردند.