درخواست قانونگذاران آمریکایی برای جلوگیری از فروش اف-16 به ترکیه

یک گروه دو حزبی متشکل از بیش از ۵۰ نماینده کنگره در ایالات متحده با  فشار بر وزارت خارجه و دفاع این کشور خواستار جلوگیری از فروش نسل جدید جنگنده‌های «اف-۱۶» ساخت آمریکا و کیت‌های ارتقاء یافته به ترکیه هستند.

به نوشته روزنامه یونانی «اکاثیمرینی» در نامه مورخ چهارم  فوریه (جمعه ۱۵ بهمن)  نمایندگان کنگره خطاب به « آنتونی بلینکن »، وزیر امور خارجه و «لوید آستین»، وزیر دفاع ایلات متحده آمده است: «ما قویاً از شما می‌خواهیم که درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های جدید  اف-۱۶ و کیت‌های مدرن‌سازی را رد کنید و اقدامات فوری برای پاسخ دادن به اقدامات  اردوغان انجام دهید.»

 در بخش دیگر این نامه آمده است، تا زمانی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اقدامات ملموسی برای توقف اقدامات بی ثبات کننده و نقض قوانین بین‌المللی در داخل و خارج انجام ندهد، ایالات متحده نباید از ارتش ترکیه حمایت بیشتری کند. سابقه نشان می‌دهد که تا زمانی که ایالات متحده از همه ابزارهای دیپلماتیک خود از جمله تحریم‌های اقتصادی هدفمند استفاده نکند، او رفتار خود را تغییر نخواهد داد.

اردوغان چندی قبل با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد تا حمایت او را بابت قرارداد اف-۱۶جلب کند. بایدن نیز گفت که حداکثر تلاش خود را در این مسیر انجام خواهد داد. ترکیه برای ارتقای نیروی هوایی خود درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ از آمریکا کرد. این اقدام همزمان با معامله اخیر یونان برای خرید جت‌های «رافال» و ناوچه‌های فرانسه انجام شد.

درخواست قانونگذاران آمریکایی برای جلوگیری از فروش اف-16 به ترکیه

این در حالی است که رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ر  در مصاحبه‌ای مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه ابراز کرد.

  «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی به نشریه نیروی هوایی آمریکا گفت: «من شخصاً از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت نمی‌کنم.»

او گفت: «من واقعاً یک مشکل دارم. این ترکیه‌‌ای نیست که ما آرزویش را داریم، از آن نوع متحد ناتو نیست که بتوانیم پیش برویم و برخی از پیچیده‌ترین تجهیزات جنگی را به آن  کشور بدهیم.»

منندز همچنین گفت که ترکیه در کشورهایی مانند لیبی تحریم‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده است. ترکیه همچنین حمایت ایالات متحده از گروه شبه ‌نظامی کرد یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه را تهدید کرده و این گروه را تروریست خوانده و آن را از مرز عقب می‌راند، درحالیکه ایالات متحده تلاش می‌کند با یگان‌های مدافع خلق برای مبارزه با داعش هماهنگ شود.