روایت‌های خبری آمریکا چقدر قابل اعتماد است؟

 وبگاه شبکه «راشا تودی» در گزارشی نوشت، مقامات واشنگتن بارها اظهار داشته‌اند روایتی از وقایع مختلف ارائه می‌کنند قابل اعتماد است اما پس از مدتی دروغگویی آن‌ها برملا شده است.

راشا تودی می‌نویسد، فقط ظرف یک روز دو سخنگوی دولت آمریکا در پاسخ به خبرنگاران درباره شفاف‌سازی و ارائه شواهد درباره دو واقعه مهم، آن‌ها را به جانب‌داری از روسیه و داعش متهم کردند. تلاش برخی رسانه‌های آمریکایی برای ایجاد حقایق عینی به‌جای تبدیل شدن به گرته‌بردارهای روایت دولت و مقاماتش، به‌صورت خیانت به کشور و وفاداری به دشمن تلقی می‌شود.

مورد اول، حین برگزاری نشست خبری «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید پس از کشته شدن سرکرده داعش در استان «ادلب» رخ داد. پیش از آن «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در پیامی تصویری اعلام کرد سرکرده داعش در اقدامی بزدلانه و در حالی که زنان و کودکان در ساختمان محل اختفایش حضور داشتند، تمام طبقه سوم ساختمان را منفجر کرد.

در نشست خبری ساکی، خبرنگار رادیو «ان‌پی‌آر» از او پرسید: «می‌دانم که آمریکا در بیانیه خود اعلام کرده که سرکرده داعش خودش را منفجر کرده است. اما آیا ایالات متحده شواهدی هم فراهم خواهد کرد؟ زیرا بسیاری از مردم درباره اتفاقاتی که افتاده و بلایی که بر سر غیرنظامیان آمده، شک دارند». سخنگوی کاخ سفید با لحن تندی پاسخ داد: «شک به ارزیابی ارتش آمریکا آن هم زمانی که رفته‌اند و رهبر داعش را کشته‌اند؟ و اینکه اطلاعات دقیقی ارائه نکرده‌اند؟ پس داعش اطلاعات دقیق ارائه می‌کند؟»

راشا تودی می‌نویسد، جالب اینجا است که این خبرنگار چنین حرفی نزد که داعش روایتی مغایر با روایت آمریکا از عملیات سرکرده این گروه تروریستی ارائه کرده است و فقط بیان داشت داستانی که آمریکایی‌ها روایت کرده‌اند شک‌برانگیز است. آمریکایی‌ها پیش از این نیز شبهات مختلفی را در سوریه ایجاد کرده‌اند. برای مثال آن‌ها کلاه‌سفیدها را فعالانی خیرخواه جا زده‌اند.

این شبکه روسی می‌افزاید علاوه بر این اواخر سال گذشته میلادی نیز روزنامه «نیویورک تایمز» افشا کرد جنگنده اف-۱۵ آمریکا در حمله هوایی ماه مارس ۲۰۱۹ در سوریه بمبی دویست کیلویی بر روی تجمع غیرنظامیان در کنار رودخانه انداخت و بلافاصله بعد از آن یک هواپیمای جنگی دیگر آمریکا دو بمب یک تُنی در همین محل انداخت تا مطمئن شود کسی زنده نمانده است. بعد از انتشار این گزارش نیویورک تایمز تروریست‌های «سنتکام» اذعان کردند ممکن است هشتاد نفر از جمله غیرنظامیان را کشته باشند ولی ممکن است این زنان و کودکان «جنگجو» بوده‌اند.

در این گزارش آمده است، سوریه همچنین پس‌زمینه‌ای برای ترور فرمانده ایرانی «قاسم سلیمانی» در فرودگاه بغداد بود که دو سال قبل اتفاق افتاد. پس از این ترور، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا ادعا کرد که این اقدام دفاع از خود بوده و مأموران اطلاعاتی آمریکا گفته بودند که سردار سلیمانی در حال برنامه‌زیری حمله قریب‌الوقوع به منافع آمریکایی‌ها بوده است. با این حال در گزارشی که کاخ سفید برای توجیه این اقدام به کنگره ارائه کرد خبری از تهدید قریب‌الوقوع نبود.

چهارشنبه هفته گذشته و در همان روزی که سخنگوی کاخ سفید یک خبرنگار آمریکایی را به جانب‌داری از داعش متهم کرد، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز نشستی خبری برگزار کرد که محور آن تلاش روسیه برای ایجاد زمینه ساختگی جهت حمله به اوکراین بود. پرایس در این نشست خبری با تکرار ادعاها علیه روسیه گفت، مسکو قصد دارد فیلمی ساختگی از حمله اوکراین به منطقه خودمختار دونباس تهیه کرده و آن را بهانه‌ای برای حمله به این کشور قرار دهد.

«مت لی» خبرنگار خبرگزاری «اسوشیتد پرس» با تشکیک در این ادعای پرایس پرسید آیا شواهدی وجود دارد که آن را اثبات کند؟ پرایس در جواب گفت: «اگر به اعتبار دولت آمریکا و دولت انگلیس و دیگر دولت‌ها شک داری و می‌خواهی با اطلاعاتی که روس‌ها منتشر می‌کنند خودت را تسلی دهی، به خودت مربوط است». این خبرنگار قدیمی آمریکایی فقط به این دلیل که جرات کرد در روایت دولت آمریکا شک کند، فوراً با اتهام و تهمت روبه‌رو شد.

راشا تودی می‌افزاید، لفاظی‌های آمریکا در این‌باره که اتهام‌زنی دروغین روسیه علیه اوکراین به‌نوعی تهدیدی بالقوه برای متحدان ناتو خواهد بود، از سوی این اتحاد نظامی به‌منظور توجیه ارسال تسلیحات به مجاورت مرزهای روسیه استفاده شده است. آمریکا به‌طور فعالانه در حال پیشبرد این خط روایت است که هر اتفاقی که در مرز روسیه و اوکراین رخ دهد می‌تواند به گردن روسیه انداخته شده و خشونت و تهاجم ناتو را توجیه کند. آمریکا در حالی روسیه را به تلاش جهت استفاده از هشدار دروغین برای توجیه حمله به اوکراین متهم می‌کند که خود بارها برای توجیه تجاوزگری‌هایش در طول تاریخ از آن استفاده کرده و به طور متناوب و علنی از دروغ برای لاپوشانی واقعیت جنایات خود استفاده کرده است.

 آمریکا به‌طور فعالانه در حال پیشبرد این خط است که هر اتفاقی که در مرز روسیه و اوکراین رخ دهد می‌تواند به گردن روسیه انداخته شده و خشونت و تهاجم ناتو را توجیه کند.

روایت‌های خبری آمریکا چقدر قابل اعتماد است؟

در گزارش راشا تودی آمده است، «تهدید قریب‌الوقوع» سلاح‌های کشتار جمعی بود که حمله و تجاوز به عراق را توجیه کرد. آنچه که جرقه جنگ ویتنام را نیز موجب شد ادعای «تهدید قریب‌الوقوع» آمریکا درباره حادثه در خلیج تونکین بود. جنگ ویتنام در حالی که با تخلیه سفارت آمریکا در سایگون به‌وسیله بالگرد رو به پایان بود، برای جامعه آمریکایی به‌صورت یک پیروزی توصیف شد. بعد از آن «تهدید قریب‌الوقوع» طالبان و حمله به افغانستان رخ داد که به خروج ناگهانی ارتش آمریکا از این کشور و پس گرفتن آن توسط طالبان ختم شد. پیش از آن نیز بحث «تهدید قریب‌الوقوع» ایران مسلح عنوان شده بود.

در انتهای این گزارش آمده است، ترس و هراس همواره به دولت آمریکا اجازه داده تا حمایت جامعه را به سود خود بسیج کند، خواه این ترس از کمونیسم باشد یا تروریسم یا حتی یک ویروس. این بیم و هراس همچنین به آن‌ها اختیار تام می‌دهد که دست به اقداماتی بزنند که برای یک فرد عادی که همواره منافعش قربانی منافع خواص اقلیت می‌شود سوال برانگیز است. از دید دولت آمریکا مردم عادی سزاوار بهره‌مندی از این مزیت نیستند که به هرچه از دهان آن‌ها خارج می‌شود شک کنند. این در حالی است که ایستادگی برای تأمین بهترین منافع برای مردم آمریکا اقدام دشمن نیست بلکه تعریف دقیق میهن‌پرستی است.