برنامه ژاپن برای ساخت اولین نیروگاه همجوشی هسته‌ای

 «تاکا ناگائو» مدیرعامل شرکت «کیوتو فیوژینیرینگ» به رسانه کیودو نیوز گفت که این شرکت در نظر دارد این نیروگاه همجوشی هسته ای را ظرف پنج سال آینده به مرحله بهره برداری رساند و قبلا بخشی از بودجه مورد نیاز آن را تهیه و طراحی نیروگاه را آغاز کرده است.

وی افزود: اگرچه راکتورهای آزمایشی برای اثبات امکان پذیری واکنش همجوشی هسته ای در ژاپن و خارج از آن وجود دارد، اما نیروگاه هایی که به واقع تولید نیرو کند حتی در سطح جهانی، کمیاب است.

این طرح که تا حدی از سوی یک شرکت سرمایه گذاری تاسیس شده از سوی دانشگاه کیوتو تامین مالی می شود، در سال ۲۰۱۹ به همت تاگائو و «ساتوشی کونیشی» استاد موسسه انرژی پیشرفته دانشگاه کیوتو راه اندازی شد.

این شرکت، تجهیزاتی برای راکتورهای همجوشی هسته ای تولید می کند که شامل یک دستگاه کلیدی است که گرمای تولیدی در راکتور با دمای بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد را جمع آوری می کند.

با توجه به سرمایه گذاری چند میلیارد ینی در این پروژه، این طرح تاکنون ۱.۳ میلیارد ین از صندوق های سرمایه گذاری جذب کرده است. همچنین قرار است برای عملی شدن این طرح از بانک های بزرگ وام گرفته شود.

به گفته کارشناسان، تولید برق از همجوشی، انرژی ایجاد شده از ادغام هسته ها را به الکتریسیته تبدیل می کند. برخلاف تولید نیروی هسته ای که دربرگیرنده واکنش های زنجیره قابل شکافت است، فرآیند همجوشی، ایمن تر است و مانند نیروگاه های هسته ای، زباله های هسته ای بسیار فعال تولید نمی کند.

برنامه ژاپن برای ساخت اولین نیروگاه همجوشی هسته‌ای

دولت ژاپن همچنین تحقیق و توسعه انرژی همجوشی را به عنوان ابزاری برای تامین انرژی پاک به منظور مقابله با گرمایش جهانی ترویج می دهد.