بسیاری از ژاپنی‌ها تحت تاثیر انقلاب ایران خواستار تغییر قانون اساسی هستند

کنجی تومیتا، ایران شناس و استاد دانشگاه ژاپنی و نویسنده کتاب «امام خمینی، رهبر ایران» و «افکار اسلامی معاصر و نهضت‌های سیاسی»، به تحلیل انقلاب اسلامی ایران از نگاه مردم ژاپن  پرداخت و اعلام کرد انقلاب اسلامی، احیای دین در جهان بود و بسیاری از مردم ژاپن نیز تحت تاثیر این انقلاب قرار گرفته اند.

آمریکایی‌ها انتظار انقلابی بر اساس دین را نداشتند

کنجی تومیتا، در جواب این سوال که آیا وقوع انقلاب اسلامی برای تحلیلگران و مقامات آمریکایی قابل پیش بینی بود، گفت: «به نظر من بیشتر تحلیلگران مخصوصا آمریکایی‌ها انتظار چنین انقلابی را نداشتند. زیرا در آن زمان دنیا در جنگ سرد بود و در سراسر دنیا بیشر انقلاب‌ها بر اساس نظام سرمایه داری غربی بود و بیشتر حکومت‌ها بر پایه دین زدایی شکل می‌گرفتند مانند شوروی که کمونیست بود. به همین دلیل هیچ کس انتظار یک انقلابی که برپایه و اساس دین اسلام باشد را نداشت.

انقلاب اسلامی ایران، احیای دین در جهان بود

تومیتا در ادامه به عوامل تاثیر گذار در انقلاب سال ۵۷ پرداخت و تاکید کرد که از عوامل مهمی که در وقوع انقلاب اسلامی ایران تاثیر داشت تفکرات دینی ایرانیان بود. به عقیده او ایران یک کشور شیعی است و در آن زمان تفکرات شیعی در راهبرد انقلاب اسلامی خیلی موثر بود؛ و انقلاب ایران بر پایه عقاید اسلام اصولی و شیعه اداره میشد. در واقع انقلاب اسلامی ایران، احیای دین در جهان بود.

این کارشناس ژاپنی کاپیتولاسیون را راهی برای تامین امنیت ارتش آمریکا در کشورهای دیگر دانست و درباره حق کاپیتولاسیون نیرو‌های آمریکا در ایران در دوران پهلوی، اظهار داشت که پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا نه فقط با ایران بلکه با هر کشوری که ارتشش در آن مستقر بود قرارداد مصونیت قضایی نیروهایش در آن کشور را امضا کرد. وی تاکید کرد ژاپن و آلمان و ایتالیا هم که در جنگ شکست خوردند نیز همینطور بودند. به غیر از این حتی در کشور‌هایی که در جنگ جهانی هم شکست نخورده بودند، مانند انگلیس، ارتش آمریکا حضور داشت و دارای مصونیت قضایی بود.

اساسا آمریکا با امضای این قرارداد قصد داشت تا بتواند به راحتی نیروهایش را در آن کشور مستقر کند و از امنیت و آسایش آن‌ها مطمئن باشد. هم اکنون نیز در اوکیناوا نیرو‌های ارتش آمریکا مستقر هستند و دارای مصونیت هستند.

 تومیتا در ادامه به توضیح دلیل ارائه تسلیحات آمریکایی به رژیم پهلوی و انتخاب او به عنوان ژاندارم منطقه پرداخت و عنوان کرد: «دو مسئله مهم در خاورمیانه برای آمریکا وجود داشت یکی نفت و دیگری محافظت از رژیم صهیونیستی. در آن زمان منطقه خاورمیانه همواره درگیر جنگ بین رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بود. آن موقع ناسیونالیسم تازه در فرانسه متولد شده بود و در سراسر جهان در حال گسترش بود. به همین دلیل کشور‌های خاورمیانه نیز تحت عنوان «ناسیونالیسم عربی» علیه کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی می‌جنگیدند. صهیونیست‌هایی که در آمریکا زندگی می‌کردند نیز در دولت آمریکا نفوذ زیادی داشتند و بر دیپلماسی خارجی این کشور بسیار تاثیرگذار بودند. آمریکا نیز به این دلیل که رژیم پهلوی درگیر جنگ کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی نبود، برای محافظت از منافع خود و حفاظت از رژیم صهیونیستی، به ایران تسلیحات داد.

 ژاپنی ها تحت تاثیر انقلاب ایران خواستار بازنگری در قانون اساسی

این ایرانشناس ژاپنی در انتها به انقلاب میجی در ژاپن پرداخت و گفت که مدرن شدن از زمان امپراطور میجی در ژاپن شروع شد. این مدرن شدن در واقع تحت تاثیر اروپا و غربی‌ها صورت گرفت. با این حال، حتی در ژاپن نیز عده‌ای هستند که به دلیل غرب زدگی ژاپن، از سکولاریزاسیون و دین زدایی انتقاد می‌کنند و از اهمیت معنویت و اخلاق در زندگی حمایت می‌کنند. ازطرفی دیگر نیز قانون اساسی ژاپن پس از شکست در جنگ جهانی دوم در برابر آمریکا در سال ۱۹۴۵، به دست آمریکایی‌ها وضع شد. اخیراً تحرکاتی برای بازنگری در قانون اساسی کنونی که در زمان اشغال ژاپن وضع شده است، صورت گرفته است، اما عده‌ای هنوز در برابر این بازنگری مقاومت می‌کنند و به همین دلیل  حرکت رو به جلو دشوار است.

بسیاری از ژاپنی‌ها تحت تاثیر انقلاب ایران خواستار تغییر قانون اساسی هستند

او همچنین عنوان کرد که بسیاری از مردم ژاپن نیز تحت تاثیر مردم ایران قرار گرفته اند. زیرا ایران پس از انقلاب اسلامی درسال ۵۷، قانون اساسی را بر اساس دین و مذهب خود نوشت. این باعث شده که مردم ژاپن نیز خواستار بررسی قانون اساسی  نظام کشور خود شوند.