عمر ریاست آمریکا بر جهان به سر آمده است

عبدالباری عطوان نوشت: عمر نظریه‌های کسینجر به پایان رسیده و فروپاشی ریاست آمریکا بر جهان چه با جنگ در اوکراین یا بدون آن آغاز شده است.

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در یادداشتی نوشت: وقتی برنارد لوئیس خاورشناس، نقشه‌های جنگ و دخالت نظامی آمریکا در خاورمیانه و به طور خاص افغانستان، عراق و سوریه را وضع کرد و در این راه از همگنان خود نظیر ریچارد پرل (مشاور سیاسی و لابی گر آمریکایی) و پل ولفوویتز (معاون وزیر سابق دفاع آمریکا و از چهره‌های سرشناس حزب جمهوری خواه) کمک گرفت، هنری کسینجر، مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه اسبق آمریکا هم نقشه راه جدید آمریکا برای مقابله با روسیه و روشن کردن فتیله جنگ در میان اروپا از طریق درگاه اوکراین را وضع کرد تا ولادیمیر پوتین مانند صدام حسین از طریق یک جنگ مستقیم یا محاصره اقتصادی کشنده سرنگون شود.

جهان این روز‌ها از ترس جنگ نفس خود را حبس کرده است و جو بایدن و مسئولان آمریکایی هم با بسیج کردن نیرو‌های ارتش و ناوگان خود و زیردریایی‌های هسته‌ای در جوار مرز‌های دریایی و زمینی روسیه و به راه انداختن تبلیغات از طریق رسانه‌های بزرگ و متهم کردن پوتین به اتخاذ تصمیم حمله به اوکراین و تجزیه آن، به این آتش دامن می‌زنند.

هیچ گاه در تاریخ خوانده یا شنیده اید که طرف مدافع ساعت دقیق جنگ را از قبل برای دشمن خود تعیین کند؟ این اتفاق اکنون در حال رخ دادن است و بر اساس اطلاعات رسانه‌های آمریکایی که روز و شب در حال دنبال کردنشان هستیم، جنگ اوکراین بسیار نزدیک است.

بایدن می‌گوید سناریوی حملات روسیه از روز شانزدهم ماه فوریه جاری آغاز می‌شود در حالی که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید این جنگ تقریبا قطعی است و نخستین گلوله‌های روسیه تا قبل از بیستم ماه جاری شلیک می‌شود. سوال اینجاست که آیا این دو در جلسات ستاد ارتش روسیه که موعد جنگ را معین می‌کند؛ شرکت داشته اند؟

آمریکا و بیشتر دولت‌های اروپایی از اتباع خود خواسته اند اوکراین را فورا ترک کنند و دیپلمات هایشان نیز کی‌یف، پایتخت اوکراین را ترک کرده اند و این اقدامات مبتنی بر اطلاعاتی است که خودشان تبلیغ می‌کنند و تاکید دارند فرصتی برای ایجاد پل‌های هوایی برای انتقال این افراد مانند آن چیزی که در افغانستان رخ داد، وجود ندارد.

روسیه از این سناریوی ترسناک آمریکا آگاه است و شبانه روز از طریق رسانه‌های خود که تاثیر ضعیفی دارند، تاکید می‌کند که خواهان جنگ نیست و تنها خواسته اش این است که آمریکا و متحدانش خواسته‌های امنیتی مسکو را بپذیرند که این خواسته‌ها در دو مورد اساسی خلاصه می‌شود: نخست، عدم توسعه طلبی ناتو برای ملحق کردن کشور‌های همسایه روسیه که قبلا عضو پیمان ورشو بودند و اوکراین هم در راس آن‌ها بود. دوم: عدم نصب سامانه‌های موشکی راهبردی هسته‌ای در این کشور‌ها که عبارتند از رومانی، بلغارستان، اوکراین و لهستان به منظور عدم تهدید امنیت ملی روسیه، اما هیچ یک از این خواسته‌ها به رغم تلاش‌های دیپلماتیک فراوان و سفر‌های متعدد سران اروپایی به مسکو مورد پذیرش قرار نگرفت. سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه آخرین مورد این سفر‌ها بود و نشست او با پوتین شش ساعت طول کشید و دیروز هم به مدت ۱۰۰ دقیقه تلفنی باهم گفتگو کردند که نتیجه‌ای نداشت.

عمر ریاست آمریکا بر جهان به سر آمده است

سردبیر رای الیوم نوشت: آمریکا با ریاست جمهوری جو بایدن می‌خواهد روسیه به ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین را در اوکراین گرفتار کند همان طور که دولت بوش، عراق در دوره صدام حسین را در کویت گرفتار کرد تا در تحریم و محاصره اقتصادی خفقان آور و جنگ فرسایشی غرق شود و عاقبتش مانند افغانستان و عراق به شکست و فروپاشی منجر گردد.

دولت بایدن که با دو دستگی اروپایی‌ها در قبال این سناریو با سردمداری آلمان و تا حدی فرانسه رو به روست نمی‌تواند بدون شروع این جنگ، تحریم‌های محکمی علیه روسیه با حمایت اروپا اعمال کند و اکنون عملا برای آن با آموزش مجاهدان افراط گرای اوکراینی آماده شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ظاهرا روز شنبه از خواب بیدار و متوجه سرنوشتی شد که خودش و کشورش به سوی آن روانه هستند. این را می‌توان از اظهارات او که در خبرگزاری‌های جهانی از جمله رویترز منتشر شد دریافت. او گفت: هشدار‌های فزآینده درباره حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین باعث تنش و ترس می‌شود و کمکی به ما نمی‌کند. ما از کسانی که این هشدار‌ها را می‌دهند می‌خواهیم دلیل قاطعی برای حمله نزدیک روسیه به کشور ما ارائه دهند.

تیلور مورخ انگلیسی سرشناس (A. J. P Taylor) گفت که جنگ جهانی اول بعد از آن قطعی شد که برلین تصمیم گرفت نیرو‌های نظامی را افزایش دهد و بعد از آن به دنبال بهانه گشت و این بهانه با ترور ولیعهد اتریش جور شد. حالا باید دید بهانه‌هایی که دولت بایدن با متحدان خود و با تحریک و سرپرستی هنری کسینجر و شاگردانش در اتاق‌های سیاه خود می‌پرورانند، چیست.

پوتین صدام نیست و روسیه هم عراق نیست. دیدار پوتین و همتای جدید چینی خود شی جین بینگ پایه‌های ائتلاف جدیدی را پی ریزی کرد که مبتنی بر موشک‌های هسته‌ای ۹ برابر سریع‌تر از صوت هستند و می‌توانند نهایتا در عرض هفت دقیقه به شرق آمریکا برسند.

سردبیر رأی الیوم در پایان نوشت: نظریه‌های کسینجر پیر به رئیس پیرش جو بایدن نیز قدیمی شده اند و عمر آن‌ها به پایان رسیده است و فروپاشی ریاست آمریکا بر جهان چه با جنگ در اوکراین یا بدون آن آغاز شده است. گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.