بازگشت برخی از نظامیان روسیه از مرز اوکراین

وزارت دفاع روسیه خبر داد که تعدادی از نظامیان این کشور مستقر در نزدیکی مرز اوکراین در حال بازگشت به پادگان‌های دائمی خود در روسیه هستند.

یک روز بعد از دیدار ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با وزرای خارجه و دفاع این کشور با موضوع تنش‌های اخیر با کشورهای غربی و اوکراین، رسانه‌های روسی خبر دادند که بعد از پایان رزمایش‌های اخیر روسیه، آغاز بازگشت تعدادی از نظامیان این کشور از نزدیکی مناطق مرزی با اوکراین آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه (امروز) گفت: «یگان‌های بخش‌های نظامی جنوب و غرب پس از تکمیل وظایف خود، بارگیری در حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای را آغاز کرده‌اند و امروز حرکت به سمت پادگان‌های نظامی خود را آغاز خواهند کرد».

بازگشت برخی از نظامیان روسیه از مرز اوکراین

اطلاع رسانی مسکو درباره آغاز بازگشت تعدادی از نظامیان این کشور از مناطق نزدیک با اوکراین بعد از جلسه دیروز رئیس‌جمهور این کشور با «سرگئی شویگو» و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه و دفاع روسیه انجام شد. پوتین در این جلسه درباره تنش‌های اخیر با اوکراین و پیشنهادات روسیه به ناتو و آمریکا درباره نگرانی‌های امنیتی مسکو سوال کرد. لاوروف در پاسخ گفت، ایالات متحده پیشنهادات قاطعی برای کاهش تنش ارائه کرده اما پاسخ‌های اتحادیه اروپا و ناتو رضایت‌بخش نیستند.

لاوروف در پاسخ به سوال پوتین درباره میزان احتمال موفقیت رسیدن به توافق با غربی‌ها گفت: «ما بارها هشدار داده‌ایم که اجازه نمی‌دهیم برای مسائلی که اکنون نیاز به راه‌حل دارند مذاکراتی بی‌انتها انجام شود. باید این را بگویم که همواره شانس موفقیت وجود دارد».

وزیر خارجه روسیه افزود: «به نظر می‌رسد در این مرحله، شانس موفقیت ما در این زمینه همچنان بالا بوده و توصیه من این است که به [تلاش دیپلماتیک] و تقویت آن‌ها ادامه دهیم». پوتین پس از شنیدن پیشنهادات وزیر امور خارجه‌اش گفت: «بسیار خوب».

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم در این جلسه به ولادیمیر پوتین گزارش داد که برخی رزمایش‌های نظامی این کشور خاتمه یافته و شماری دیگر نیز به پایان خود نزدیک شده‌اند. شویگو البته جزئیاتی درباره بازگشت نیروهای نظامی روسیه پس از اتمام رزمایش‌ها ارائه نکرد.

مقام‌های ارشد آمریکایی و برخی متحدان واشنگتن طی روزهای اخیر به رغم انکار مکرر روسیه بارها مسکو را به تدارک برای حمله قریب‌الوقوع علیه اوکراین متهم کرده‌اند و حتی رسانه‌های آمریکایی به نقل از گزارش‌های اطلاعاتی مدعی شده بودند که روسیه روز سه شنبه یا چهارشنبه هفته جاری این حمله را انجام خواهد داد.