هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره عواقب جنگ در اوکراین

« آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل روز جمعه هشدار داد، پیامدهای وقوع جنگ در اوکراین فاجعه‌بار خواهد بود.

به نوشته وبگاه «نشنال نیوز»، گوترش در مراسم افتتاح نشست امنیتی مونیخ گفت، تهدید افراط‌گرایان اسلامی در آفریقا، بحران اقلیمی و کودتاهای مکرر در کشورهای مختلف موجب شده فضای امنیتی جهان از زمان جنگ سرد میان شوروی و آمریکا وخیم‌تر شود.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «اغلب از من پرسیده می‌شود آیا در شرایط جنگ سرد جدیدی هستیم؟ پاسخ من این است که تهدیدات علیه امنیت جهانی پیچیده‌تر و احتمالاً بالاتر از آن دوره هستند».

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره عواقب جنگ در اوکراین

او در ادامه بر لزوم حل بحران اوکراین تأکید کرد و گفت: «نبود ارتباطات و اشتباه محاسباتی می‌تواند یک حادثه کوچک میان قدرت‌ها را به آسیبی غیر قابل محاسبه و خارج از کنترل تبدیل کند».

گوترش گفت: «با توجه به استقرار نیروهای روسیه پیرامون مرزهای اوکراین، عمیقاً بابت افزایش تنش و گمانه‌زنی‌ها درباره درگیری نظامی در اروپا نگران هستم. چنین اتفاقی فاجعه‌بار خواهد بود».

نشست امنیتی مونیخ بعد از ظهر جمعه در حالی کار خود را شروع کرده که روسیه از شرکت در آن امتناع کرده است.

روسیه بارها هشدار داده نظامیان اوکراینی با زیر پا گذاشتن توافق مینسک، نواحی خودمختار روس زبان «دونباس» واقع در شرق اوکراین را هدف قرار می‌دهند.

غربی‌ها بدون توجه به این هشدارها، روسیه را به استقرار نیرو در مرزهای اوکراین و آماده شدن برای «حمله قریب‌الوقوع» به این کشور متهم کرده‌ و شمار بالایی از نیرو و تجهیزات نظامی را به شرق اروپا ارسال کرده‌اند.

 همزمان با ادعای مجدد غربی‌ها درباره زمان حمله احتمالی روسیه به اوکراین، درگیری‌ها بین نظامیان اوکراینی و جدایی‌طلبان شرق این کشور نیز در حال افزایش است.