شلیک موفق موشک ابرفراصوت «کینژال» در رزمایش روسیه

رسانه‌های روس زبان بعد از ظهر شنبه به وقت تهران از انجام موفق رزمایش مشترک ارتش‌های روسیه با بلاروس و شلیک موفق موشک ابرفراصوت «کینژال» از جنگنده «میگ -۳۱» خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «راشاتودی» به نقل از وبگاه کرملین، « سرگئی شویگو » وزیر دفاع روسیه همراه با «ولادیمیر پوتین» و «آلکساندر لوکاشنکو» روسای جمهور روسیه و بلاروس تمرینات نیروهای بازدارنده راهبردی دو کشور را مشاهده کردند.

در بیانیه کرملین آمده است: «رئیس دولت روسیه به همراه آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس از کرملین روند این تمرین را مشاهده کردند.»

محتوای این تمرینات توسط «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه گزارش داده شد. به گزارش کرملین، نیروهای هوافضای روسیه در جریان این تمرینات، موشک‌های ابرفراصوت «کینژال» را با موفقیت شلیک کردند. در این رزمایش بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته انواع موشک‌های بالستیک و کروز پرتاب شد.

شلیک موفق موشک ابرفراصوت «کینژال» در رزمایش روسیه

نیروی هوافضای منطقه نظامی جنوب، نیروهای موشکی راهبردی، ناوگان شمال و دریای سیاه روسیه در این رزمایش حضور دارند.

موشک‌های ابرفراصوت «کینژال» می‌توانند اهدافی تا فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری (۱۲۴۳ مایل) را مورد اصابت قرار دهند. موشک‌های کینژال یکی از چندین سلاح راهبردی است که ولادیمیر پوتین، در مارس ۲۰۱۸ از آن رونمایی کرد. موشک کینژال سرعتی بیش از پنج ماخ (سرعت صوت) دارد و به لطف سرعت بسیار زیاد خود می‌تواند به سادگی از سامانه‌های پدافند هوایی ناتو پیشی بگیرد. کلاهک این موشک ۱۰۰۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کند و می‌تواند تأسیسات زیرزمینی را هم منهدم کند.

کینژال به معنای خنجر است و نخستین بار ارتش روسیه این موشک مهیب را در سوریه آزمایش کرد.  جنگنده های «میگ- ۳۱ کا» حامل این موشک های بالستیک هستند.

 وزارت دفاع روسیه عصر شنبه به وقت تهران همچنین گزارش داد که ۲ فروند بمب افکن دوربرد روسی «توپولوف-۲۲» با حمایت جنگنده‌های این کشور در جریان مانور نظامی مشترک  با بلاروس، مواضع دشمن فرضی را با موفقیت بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو  فروند بمب‌افکن توپلوف-۲۲ مواضع دشمن فرضی را در بلاروس بمباران کردند.بمب‌افکن‌های روسی با استفاده از بمب‌هایی با قابلیت انفجار بالا به پایگاه‌های فرماندهی واقع در قلب خاک دشمن فرضی حمله کردند.»

در این رزمایش، جنگنده‌های «سوخو-۳۵ اس» روسیه از این بمب‌افکن‌ها پشتیبانی ‌کردند. این وزارتخانه افزود که نیروهای ائتلاف تهاجم دشمن فرضی را دفع کردند و یک حمله متقابل علیه آن انجام دادند.

مرحله اصلی مانور نظامی مشترک روسیه  و بلاروس در خاک بلاروس در ۱۹ فوریه (شنبه ۳۰ بهمن) برگزار شد. نیروهای متحد متشکل از پیاده نظام دریایی ناوگان اقیانوس آرام روسیه و هواپیماهای نیروی هوافضای روسیه و همچنین نیروهای نظامی روسیه بودند. 

وزارت دفاع روسیه دیروز (جمعه) اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور روز شنبه شخصاً بر تمرین‌های نظامی با حضور «نیروهای راهبردی» روسیه که شامل پرتاب موشک‌های بالستیک و کروز می‌شود، نظارت خواهد کرد.

اخبار مربوط به این رزمایش در حالی منتشر می شود که تنش‌ها میان غرب و روسیه بر سر اوکراین به اوج رسیده و در روزهای اخیر در مناطق شرقی اوکراین درگیری‌هایی بین نیروهای جمهوری‌های خودخوانده طرفدار روسیه و نظامیان ارتش اوکراین رخ داده است. 

به‌رغم عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق مرزی با اوکراین با هدف کاستن از تنش‌ها، غرب مجدداً ادعای حمله روسیه به اوکراین را مطرح کرده است. رسانه‌های محلی روز جمعه گزارش دادند ارتش اوکراین و نیروهای دولت‌های خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» به تبادل آتش و گلوله باران یکدیگر پرداختند. به نوشته خبرگزاری «رویترز» فقط در روز جمعه ۶۰ بار نقض توافق آتش‌بس بین اوکراین و مناطق شرق این کشور ثبت شده که همین امر باعث تشدید تنش‌ها شده است.