پهپاد حسان کار گنبد آهنین را ساخت

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی به بررسی ناکامی سامانه گنبد آهنین و جنگنده‌های پیشرفته رژیم صهیونیستی در رهگیری و انهدام پهپاد حزب‌الله لبنان پرداخت و این سوال را طرح کرد که آیا با وجود این رسوایی سامانه گنبد آهنین، باز برخی کشورهای حوزه خلیج فارس بر خرید این سامانه از تل‌آویو از طریق آمریکا، اصرار می‌ورزند؟

سردرگمی صهیونیست‌ها از شوک پهپادی مقاومت لبنان به تل‌آویو

وی نوشت؛ زمانی که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی شامگاه چهارشنبه پیش، به مناسبت یادواره شهدا، فاش کرد که مقاومت اسلامی اکنون هزاران موشک بالستیک «نقطه‌زن» و صدها پهپاد «پیشرفته» در اختیار دارد که تولید داخلی و محلی است،  اسرائیلی‌ها به این افشاگری توجهی نکردند و تحلیلگران و ژنرال‌های آن‌ها بر ویدئوی پخش شده در رسانه‌های نظامی حزب‌الله در خصوص یگان‌های ویژه متخصص در نبرد در برف به عنوان «جدیدترین راز» و توانمندی که تنها ابرقدرتها از آن برخوردارند، تمرکز کردند.

گروه رسانه‌ای «الاعلام الحربی فی المقاومه الاسلامیه» لبنان، در صبح روز چهارشنبه و چند ساعت پیش از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان، با انتشار ویدئویی تحت عنوانی « بعضٌ من بأسنا» (بخشی از شجاعت ما)، گوشه‌هایی از تمرینات نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان با تجهیزات کامل در ارتفاعات این کشور و در میان برف را به نمایش گذاشت.

در این ویدئو، تمرینات نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان با تجهیزات کامل و در ارتفاع ۱۳۷۰ متری و دمای منفی ۲ درجه به نمایش گذاشته شده است. رزمندگان که چهره‌های آن‌ها پوشانده شده، با استفاده از ماشین برفی و اسکی برای عملیات در مناطق کوهستانی تمرین می‌کنند.

در ادامه یادداشت رأی الیوم آومده است: «آنچه مسلم است این است که سید نصرالله به خوبی می‌دانست که شاخه نظامی حزب‌الله در آستانه اعزام پهپاد "حسان" است که روز جمعه از جنوب لبنان برای یک مأموریت شناسایی موفق ۴۰ دقیقه‌ای بر فراز حریم هوایی فلسطین اشغالی به پرواز درآمد و مساحتی به وسعت ۷۰ کیلومتر را پوشش داد و سالم به آشیانه خود باز‌گشت. امری که همه کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی را سردرگم خواهد کرد و فصل جدیدی در درگیری عربها و اسرائیل و پیامدهای آن خواهد گشود».

اعتراف تل آویو به نفوذ نظامی بزرگ مقاومت لبنان

عطوان در ادامه نوشت که بی‌تردید بیانیه «دقیق» مقاومت لبنان در مورد این پهپاد که بار دیگر تأیید می‌کند که مقاومت همیشه حقیقت را می‌گوید و تمایلی به گمراه کردن یا اغراق ندارد، از اهمیت بالایی برخوردار است، اما آن‌چه بر اهمیت آن می‌افزاید؛ اعتراف ژنرال «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی است که در توئیتر نوشت: «هواپیما رصد شد، بالگردها وجنگنده‌ها فراخوانده شدند و یک موشک [اگر بیشتر نباشد] از گنبد آهنین شلیک شد بدون این‌که به آن اصابت کند و آژیرها به صدا درآمد». او همچنین نوشت: «این هواپیما پس از چند دقیقه موفق شد به آسمان لبنان بازگردد».

در ادامه یادداشت مذکور آمده است که این نفوذ نظامی بزرگ با این پهپاد یک روز پس از آن صورت گرفت که سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که دو پهپاد که اولی از جنوب لبنان و دومی از نوار غزه پرواز کرده بودند، رهگیری شده است. این به آن معناست که در حال حاضر وارد مرحله پهپادهای بسیار پیشرفته‌ای هستیم که از شمال و جنوب با هم به حریم هوایی فلسطین اشغالی نفوذ کرده و یا نفوذ خواهند کرد.

شوک روانی جدید به شهرک‌نشینان و سلب اعتماد مجدد آن‌ها 

به اعتقاد نویسنده این امری است که موجب ایجاد یک شوک روحی شدید در روح و روان شهرکنشینان اسرائیلی و رهبران آن‌ها خواهد شد و آن‌ها را نسبت به ارتش خود بی‌اعتماد می‌کند. افرادی که به اعتراف رسانه‌های اسرائیلی، عمدتاً از اضطراب و وحشت رنج می‌برند و تعداد زیادی از آن‌ها چمدان‌های خود را بسته و در جستجوی پناهگاه‌های امن به اروپا، آمریکا و کانادا فرار می کنند.

نویسنده در ادامه تحلیل کرد که برای سرنگون کردن یک هواپیمای شناسایی «کوچک» که تنها «چند صد دلار» هزینه برداشته تا وارد آسمان فلسطین اشغالی شود، هواپیماهای جنگی و بالگردهای ساخت آمریکا و موشک‌های گنبد آهنین شکست می‌خورند امری که میلیون‌ها دلار هزینه برداشته است این دستاورد بسیار بزرگی برای جنبش مقاومت اسلامی لبنان است و نویدبخش آینده‌ای تیره‌ برای رژیم اشغالگر و شهرکنشینان آن است.

پهپاد حسان کار گنبد آهنین را ساخت

پهپاد حسان؛ یادآور قصه ابابیل در قرآن

وی نوشت: «پهپاد «حسان» ما را به یاد پرنده ابابیل می‌اندازد که با این تفاوت بزرگ در مقایسه که در کنار مومنان می‌جنگد، بیش از ۴۰ دقیقه با اطمینان و قدرت در آسمان دشمن پرواز می‌کند، هزاران عکس از دشمن و پایگاه های نظامی در جبهه شمالی می‌گید و به سلامت به پایگاه‌ خود با این «بازده عظیم اطلاعاتی» که قابل محاسبه نیست، باز می‌گردد».

پهپاد حسان کار گنبد آهنین را ساخت

به اعتقاد نویسنده، موشک‌های «کورنت» مقاومت افسانه تانک مرکاوا را در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ و جنگ ۲۰۱۴ غزه نابود کردند و در ادامه این پهپادها پس از موشک‌های بالستیک از جنوب لبنان و فلسطین، کار «گنبد آهنین» را ساختند و قابلیت‌های ادعایی آن را فاش کردند و در عین حال توانمندی تولید خودکفای محور مقاومت و گروه‌های مختلف آن را به نمایش گذاشتند.

بر این اساس، «اور هلر»  مفسر امور نظامی در «کانال ۱۳» رژیم صهیونیستی، امروز به معنای واقعی کلمه گفت: «این پهپاد شکست جدید سیستم گنبد آهنین در شمال را تایید کرد، که سوالات دشوار بسیاری را برمی‌انگیزد».

نویسنده در پایان نوشت: «امیدوارم برخی از دولت‌های خلیج [فارس] که برای خرید این گنبدها به قیمت میلیاردها دلار رقابت می‌کنند، با این باور که از آن‌ها حفاظت و امنیت آن‌ها را تامین می‌کنند، جزئیات این شکست اسرائیل را در مواجهه با پهپادهای مقاومت چه لبنانی و چه فلسطینی دنبال کرده باشند. مسلم است که «خواهران» آن‌ها در یمن نیز از همین توانایی‌های حرفه‌ای و رزمی برخوردارند البته اگر آن را بیشتر ارتقا نداده باشند زیرا پدر همه آن‌ها یکی است...و خدا بهتر می داند.

در پی امضای توافق عادی سازی میان رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین، در کنار قراردادهای تسلیحاتی بزرگ میان آمریکا با عربستان و امارات، تل‌آویو با استقرار سامانه گنبد آهنین در شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه موافقت کرد تا به ادعای خود، این کشورهای متحد و همپیمان را مقابل تهدیدات بالستیکی و هوایی واکسینه کند.به این ترتیب بود که این کشورهای حوزه خلیج فارس، رقابت بر سر خرید سامانه گنبد آهنین را آغاز کردند.