انگلیس: حمله روسیه به اوکراین آغاز شده است

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر افزود: ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس همزمان با نشست اضطراری پارلمان این کشور درباره مسائل اوکراین ، این ادعا را مطرح کرد.

بنابراین گزارش قرار است بوریس جانسون در نشست پارلمان درباره مسائل اوکراین سخنانی را مطرح کند.

برخی منابع اروپایی می گویند تحریم های اروپا علیه روسیه ممکن است محدود باشد اما برخی کشورهای خواستار اعمال تحریم های گسترده شده اند.

در همین حال، اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که قرار است امروز درباره اعمال تحریم های اضطراری علیه روسیه تصمیم گیری کند.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شب گذشته (دوشنبه ۲ اسفندماه) طی سخنرانی برای مردم این کشور، استقلال جمهوری‌های مردمی «دونتسک» و «لوگانسک» را به رسمیت شناخت، موضوعی که بلافاصله با واکنش مختلف دولتمردان و مقام‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.

پوتین در سخنانی گفت که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پس از اعلام این خبر، بسیاری از کشورهای جهان بخصوص  اروپایی سریعا به  این اقدام مسکو واکنش نشان دادند.

 بوریس جانسون نخست وزیر  انگلیس نیز  در واکنش به این خبر  گفت: تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن دو جمهوری جدایی طلب اوکراین به وضوح نقض قوانین بین‌المللی بود و این نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

جانسون در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین نیز ادعا کرد  حمله نظامی روسیه به اوکراین قریب الوقوع است.

 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات روز سه‌شنبه (بامداد امروز) خود اعلام کرد که با وجود تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، مرزهای بین المللی اوکراین تغییر نکرده است؛ زلنسکی همچنین اعلام کرد این اقدام پوتین به معنی عقب نشینی روسیه از توافقات مینسک است.

169459402

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.