واکنش حزب‌الله به بیانیه وزارت‌خارجه لبنان درباره بحران اوکراین

«حسن فضل الله» عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» وابسته به  حزب‌الله لبنان تاکید کرد که بیانیه صادرشده از سوی وزارت خارجه لبنان درخصوص تحولات جنگ بین روسیه و اوکراین موضع مردم لبنان نیست.

طبق گزارش وب‌سایت خبری شبکه «المنار» فضل الله اذعان کرده که این بیانیه، حتی موضع خود دولت لبنان هم نیست؛ چرا که در هیات وزیران چنین موضوعی مورد بحث قرار نگرفته و دولت کنونی نهادهایی دارد که اساساً چنین موضوعاتی را بررسی نمی‌کنند.

عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت با سوال انتقادی از دلیل منتظرنماندن وزارت خارجه برای شنیدن تمام نظرات و آراء اعضای دولت گفت: می‌بینیم که بسیاری از جریان‌ها از این موضع وزارت خارجه اعلام برائت کرده‌اند و هیات دولت هم نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

واکنش حزب‌الله به بیانیه وزارت‌خارجه لبنان درباره بحران اوکراین

وی در ادامه گفت: ” اتخاذ این مواضع رسمی موجب جلب رضایت آن‌هایی که سیاستمداران بیروت به دنبال رضایت‌شان هستند، نخواهد شد؛ [مقامات لبنان] آبروی خود را در مقابل مواضعی که هیچ دستاوردی برایشان در نخواهد داشت، فروخته‌اند».

نماینده حزب‌الله لبنان افزود: متاسفانه برخی‌ها در لبنان همچنان به حمایت‌های آمریکایی دل بسته و از تجربیات گذشته درس نگرفته‌اند. ما به این افراد توصیه می‌کنیم که به وضعیت کنونی اوکراین نگاه کنند و حقیقت موضع آمریکا، اعضای پیمان ناتو و کشورهای اروپایی را ببینند. کشورهای غربی که اوکراین را به این وضعیت کشاندند، حالا حتی صدای کمک رییس‌جمهور این کشور را هم نمی‌شنوند و او را به حال خود رها کرده‌اند.

فضل‌الله در ادامه بیان کرد: کسانی که در لبنان توهم اعتماد به حمایت آمریکا در جهت تغییرات سیاسی را دارند، در واقع رویا می‌بافند. آمریکا هر زمان که بخواهد و هر لحظه می‌تواند آن‌ها را رها کند، بنابراین ما از آنان می‌خواهیم که به اصالت لبنانی، ارزش‌های ملی و متحدان هم‌وطن خود بازگردند.

وی در پایان تاکید کرد که تحولات کنونی لبنان، تلاشی آمریکایی است تا لبنانی‌ها را در مقابل هم قرار دهد و از وضعیت اقتصادی و مالی آن‌ها سوءاستفاده کند. ورود آمریکا به این وضعیت با محاصره همراه خواهد بود تا به مقاصد سیاسی برسد؛ هرگاه به این هدف خود از طریق انتخابات پارلمانی نرسد، متحدان خود را همانند اوکراینی‌ها خواهد فروخت.

پیش از این و در پی آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین  وزارت خارجه دولت لبنان طی صدور بیانیه‌ای و ضمن محکومیت تهاجم سرزمینی روسیه به اوکراین، از مسکو درخواست کرده بود تا نسبت به توقف فوری عملیات علیه کی‌یف اقدام کند.