غرب مقصر اصلی مناقشه و تنش اوکراین و روسیه است

سیّدرضا صدرالحسینی ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز تنش‌های اوکراین و روسیه را بررسی کرد: باتوجه به تحولات یک ماه اخیر در منطقه اوراسیا و اتفاقاتی که در اوکراین افتاد این مسئله قابل پیش بینی بود که اقدامات سوء غربی ها و عدم تعهد آن ها برابر توازن امنیتی روسیه حتما کاری دستشان خواهد داد.

وی افزود: در طول یک ماه اخیر مشاهده کردیم که شعارها و بیانیه های متعددی از جانب غربی ها به نفع اوکراین منتشر شده بود اما هیچ اقدام عملی در این رابطه صورت گرفته بود.

*نقش آمریکا و انگلیس در ۵ سال اخیر در تنش اوکراین و روسیه تاثیرگذار بوده است

صدرالحسینی گفت: باید بدانیم آمریکا و انگلیس در این 5 سال گذشته مقصر اصلی اقداماتی هستند که این روزها در منطقه رخ داده است. در واقع آن ها برای شکستن حریم امنیتی روسیه وارد اوکراین شدند و با یک اقدام غیر دموکراتیک و کودتای مخملین، یک فرد غربی که هیچ سابقه سیاسی_امنیتی و مدیریتی نداشت را به ریاست جمهوری در اوکراین منصوب کردند و تبلیغات غربی ها در این مسیر بسیار موثر بود.

او گفت: در طول 8 ساله گذشته دائما در مورد عضو شدن اوکراین در ناتو صحبت میکردند اما هیچ گاه نه واقعا اوکراین عضو ناتو شد و نه امروز پس از اتفاقاتی که در شرق اوکراین افتاده آمریکا و اروپایی ها نسبت به این اتفاقات اقدام عملیاتی به نفع اوکراین کرده‌اند و به جز شعارهای سیاسی عملا هیچ کمکی به اوکراین نکردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: روسیه یکبار دیگر برای حفظ امنیت خود چهره واقعیش را نشان داد و این را به اثبات رساند که درست است اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرده اما هیچ کشور و جریان سیاسی و نظامی نمی توانند به حریم سیاسی و امنیتی آن ها نزدیک شوند.

غرب مقصر اصلی مناقشه و تنش اوکراین و روسیه است

*رخداد اخیر اوکراین نشان از افول قدرت ناتو است

وی معتقد است که رخدادهای اخیر در اوکراین نشان دهنده افول قدرت ناتو و توانمندی است که امروز در شرق به وجود آمده است.

صدرالحسینی ادامه داد: درست است که بحث تحریم های چند لایه روسیه مطرح شده است اما روسیه با اتحادهای اقتصادی خود با چین و نزدیک شدن به اقتصاد ایران و همکاری هایی که در این حوزه در سال های اخیر انجام داده نگرانی زیادی از تحریم های غربی ها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل می تواند با افزایش قیمت گاز و کاهش صادرات گاز به اروپا کمر انرژی در اروپا را بشکند. لذا در جمع بندی این بخش باید گفت که هیچ اقدام اساسی از غرب اقدام پذیر نخواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در انتها ابراز می‌کند: با تحولات اخیر پیش بینی می شود جنگ بین اوکراین و روسیه در کمتر از یک هفته به پایان برسد و مناطقی که علاقمند هستند استقلال داشته باشند استقلال آن ها توسط روسیه به رسمیت شناخته می شود و این اقدام اخیر اوکراین باعث شد تا بخشی از استان های شرقی خود را از دست بدهد.