2 دیپلمات روس از خاک بلغارستان اخراج شدند

وزارت خارجه بلغارستان شامگاه چهارشنبه به وقت تهران از اخراج ۲ دیپلمات روسیه از خاک بلغارستان با اتهام جاسوسی خبر داد و روسیه نیز اعلام کرده که واکنش متقابل به بلغارها نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» دادستانی بلغارستان امروز مدعی شد که دو دیپلمات روس در عملیات جاسوسی در این کشور دست داشته و آنها به وزارت خارجه این کشور احضار شده‌اند.

دادستانی بلغارستان اعلام کرده که یک ژنرال بازنشسته ارتش بلغارستان نیز به دلیل ارائه اطلاعات محرمانه دولتی به دیپلمات روس تحت بازجویی قرار گرفته است. دادستان بلغارستان به جزئیات زمانی ادعای خود درباره دیپلمات روسیه هیچ اشاره‌ای نکرده است. از سال ۲۰۱۹ به این سو، اتحادیه اروپا و بلغارستان ۸ دیپلمات روسی را به اتهام جاسوسی اخراج کرده اند.

یک سخنگوی دولت بلغارستان گفت که دولت، دستگاه‌های امنیتی  و دادستان‌ها در حال ارزیابی اطلاعات بیشتری هستند تا ببینند آیا افراد بیشتری وجود دارند که موقعیت دیپلماتیک خود را نقض کرده اند یا خیر.

بلغارستان اعلام کرده است که این دو دیپلمات روس باید تا ۴۸ ساعت آتی خاک این کشور را ترک کنند.

سفارت روسیه در صوفیه اعلام کرد که روسیه اقدامات تلافی جویانه‌ای برای اخراج دو دیپلمات خود از بلغارستان انجام خواهد داد. در این بیانیه آمده است:«وزارت امور خارجه بلغارستان به ما در مورد اخراج دو دیپلمات روسی اطلاع داده است. روسیه اقدامات مربوطه را  انجام خواهد داد.»

این اقدام بلغارستان در بحبوحه نبرد روسیه با اوکراین بابت تهدید ناتو در شرق اروپا رخ داده است و صوفیه در روزهای گذشته کاملا جانب غرب را داشته است.

2 دیپلمات روس از خاک بلغارستان اخراج شدند

«کریل پتکوف» نخست‌وزیر بلغارستان روز دوشنبه اعلام کرد وزیر دفاع دولتش را بابت «عملیات روسیه در اوکراین» اخراج می‌کند.  نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد اکثریت اعضای دولت ائتلافی این کشور با برکناری یانف موافق هستند و او قصد دارد .

او در توضیح علت اخراج یانف گفت: «وزیر دفاع من نمی‌تواند از کلمه "عملیات" به جای کلمه "جنگ" استفاده کند.»

مقام‌های روسیه ضمن رد ادعاهای غربی‌ها درباره حمله قریب الوقوع این کشور به اوکراین، بارها خواستار توجه آمریکا و متحدانش به نگرانی‌های امنیتی روسیه درباره موضوعاتی از قبیل عضویت احتمایل اوکراین در ناتو شده‌اند.

مسئولان ارشد مسکو بارها به کی‌یف، واشنگتن و برخی از متحدانش هشدار داده که عضویت اوکراین در ناتو را خط قرمز خود می‌داند و برای رفع نگرانی‌های امنیت ملی خود اقدامات لازم را انجام خواهد شد.