نشست شورای امنیت برای بررسی حمله به نیروگاه هسته‌ای اوکراین

در نشست اضطراری شورای امنیت ، رافائل گروسی ، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام این‌که که در این حمله سیستم‌های ایمنی و رأکتور‌های تأسیسات هسته‌ای اوکراین آسیب ندیده‌اند، آمادگی خود را برای سفر به چرنوبیل برای مشورت با نیرو‌هایی که تحویل گرفته اعلام کرد و گفت که مأموریت او در اوکراین فقط به امنیت و ایمنی تأسیسات هسته‌ای مربوط می‌شود.

به گزارش الجزیره، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی از سلامت اوکراینی‌ها، از گروسی درخواست کرد تا برای اطمینان از ایمنی تأسیسات هسته‌ای در اوکراین تمهیداتی اتخاذ کند و مدعی شد که روسیه باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشد و این جنون را متوقف کند.

نماینده آمریکا در ادامه مدعی شد شب گذشته جهان به سختی از یک فاجعه هسته‌ای نجات پیدا کرد و همه شاهد تشدید تنش خطرناکی بودند که تهدیدی بزرگ برای اروپا است.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنرانی خود حمله به تأسیسات هسته‌ای اوکراین را محکوم کرد و از روسیه خواست تا اقدامات غیرقانونی و خطرناک خود در اوکراین را متوقف کند.

نماینده فرانسه در ادامه، پیامد‌های حمله روسیه به اوکراین را زیان‌آور برای انسان‌ها و محیط زیست خواند و اعلام کرد که فرانسه و مکزیک پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای پایان دادن به نمایش غیرانسانی در اوکراین ارائه کرده‌اند.

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در واکنش به این اظهارات، ادعای حمله نظامی روسیه به نیروگاه زاپروژیا در اوکراین را دروغ خواند و نشست امروز را تلاش دیگری از سوی مقامات کی‌یف برای ایجاد تنش مصنوعی در مورد اوکراین عنوان کرد.

نماینده روسیه اعلام کرد که نیرو‌های روسیه در حال حاضر از زاپروژیا و همچنین تأسیسات چرنوبیل محافظت می‌کنند. هدف مسکو جلوگیری از سوء استفاده نیرو‌های تروریستی در اوکراین از موقعیت فعلی برای انجام یک حمله هسته‌ای است.

نماینده چین در سازمان ملل نیز بحران اوکراین را پیچیده توصیف و تأکید کرد که باید از جنگ خودداری کرد و به مسیر حل‌وفصل سیاسی بازگشت. او  با اعلام این‌که جامعه بین‌المللی باید عاقل باشد و رویکرد دیپلماتیک داشته باشد، از روسیه و اوکراین خواست تا به توافقی دست یابند و نگرانی‌های دو طرف را درنظر بگیرند.

نماینده ایرلند در سازمان ملل هم حمله روسیه به اوکراین را غیرقابل توجیه دانست و هدف قرار دادن این نیروگاه هسته‌ای را شوکه‌کننده توصیف کرد. این نماینده در ادامه اعلام کرد که روسیه در معرض خطر هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای در اوکراین است و پیامدهای آن برای محیط زیست و مردم خطرناک و فاجعه‌بار خواهد بود.

نشست شورای امنیت برای بررسی حمله به نیروگاه هسته‌ای اوکراین

او در ادامه به بیان این‌که حادثه هسته‌ای جدید در اوکراین عواقبی بر اروپا و جهان خواهد داشت، از روسیه خواست تا خصومت‌ها را متوقف کرده و بدون قید و شرط از اوکراین خارج شود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نی در این نشست اعلام کرد که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه جنگ در اوکراین را متوقف نکند، اتحادیه اروپا آماده است تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کند. او در ادامه اظهاراتش گفت: «ما می‌دانیم که این درگیری هنوز به پایان نرسیده است، و برای اینکه کاملاً واضح باشد، ما آماده‌ایم اگر پوتین جنگی را که به راه انداخته است متوقف نکند اقدامات شدید بیشتری انجام دهیم.»

قابل ذکر است که خبرگزاری رویترز، امروز (جمعه) به نقل از شهردار «انرهودار» گزارش داد «نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا» در اوکراین پس از حمله روسیه آتش گرفته است.

پس از این خبر وزارت دفاع روسیه خرابکاران اوکراینی را مسئول حمله به نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین دانست و گفت که این یک تحریکی وحشتناک از سوی دولت اوکراین است و تأسیسات این منطقه و مناطق مجاور از سوی پرسنل نظامی روسیه تحت مراقبت است.