شورای امنیت درباره نشست ویژه مجمع عمومی درخصوص اوکراین رای‌گیری می‌کند

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند، هیئت‌های آمریکا و آلبانی در سازمان ملل خواهان برگزاری جلسه شورای امنیت در ساعت سه بعد از ظهر به وقت نیویورک شدند.

به این ترتیب شورای امنیت امروز (یکشنبه) در اقدامی نادر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای برگزاری جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین به رای خواهد گذاشت.

از سال ۱۹۵۰ این یازدهمین بار است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد چنین جلسه اضطراری را تشکیل می‌دهد.

انتظار می‌رود این رای گیری که برای تصویب آن فقط به اکثریت ۹ عضو نیاز دارد، با موفقیت پیش برود زیرا روسیه نمی‌تواند از حق وتو خود استفاده کند.

یک دیپلمات به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفت، هدف از این جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی این است که ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل در مورد مناقشه مذکور، "نقض منشور سازمان ملل" و البته محکوم کردن جنگ موضع بگیرند.

این چهارمین نشست شورای امنیت از روز دوشنبه در مورد مناقشه روسیه و اوکراین خواهد بود.

در صورت تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی، جلسه فوق العاده مجمع عمومی باید ظرف ۲۴ ساعت پس از تصویب آن برگزار شود.منابع پیش بینی کردند که جلسه فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل فردا (دوشنبه) برگزار شود.

شورای امنیت درباره نشست ویژه مجمع عمومی درخصوص اوکراین رای‌گیری می‌کند

روسیه روز جمعه از حق وتو علیه پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت درباره محکومیت عملیات این کشور در اوکراین استفاده کرد. ۱۱ کشور به نفع این قطعنامه رای دادند اما چین، هند و امارات رای ممتنع دادند.

عملیات روسیه در اوکراین بامداد پنجشنبه آغاز شد.