قیمت گاز در اروپا رکورد زد

بر اساس گزارش صرافی اینترکانتیننتال اکسچنج که بازار‌های مالی را تحلیل می‌کند، معاملات آتی گاز اروپا در حال افزایش و رسیدن به قیمت تاریخی ۲۷۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب است.

پیش از این، قیمت قرارداد‌های آتی گاز در اروپا ۳۰ درصد افزایش یافته بود و در ۴ مارس (۱۳ اسفند) به ۲۴۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسیده بود.

قیمت آتی ماه آوریل در هاب TTF هلند نیز به ۲۶۱۰.۷ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب، معادل ۲۳۱ یورو در هر مگاوات ساعت (MWh) بر اساس نرخ فعلی مبادله یورو/دلار افزایش یافت.

بحران انرژی در اروپا که با تحریم‌های گسترده ضد روسیه به دلیل درگیری در اوکراین تشدید شده، موجب شد قیمت گاز اروپا به رکورد ۲۴۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب برسد. قیمت گاز در بورس اروپا در چهار روز معاملاتی متوالی رکورد‌های سابق را یکی پس از دیگری شکست.

تحریم نفت و گاز روسیه از سوی آمریکا و دولت‌های غربی، بر قیمت نفت نیز تاثیرگذار بود و قیمت طلای سیاه را به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ رساند.

قیمت گاز در اروپا رکورد زد

با اوج‌گیری درگیری‌های نظامی در اوکراین، نفت برنت دریای شمال با ۹.۹ درصد افزایش به حدود ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۹.۴ درصد افزایش، ۱۲۶ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.