هشدار مقامات آمریکایی درخصوص حملات سایبری «فاجعه‌بار» روسیه

درپی تحریم‌های گسترده واشنگتن علیه روسیه بابت تحولات اوکراین ، مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا درباره پاسخ مسکو از طریق حملات سنگین سایبری هشدار داده‌اند.

آمریکایی‌ها در حالی درخصوص حملات سایبری  ابراز نگرانی کرده‌اند که « ولادیمر پوتین » رئیس جمهور روسیه تأکید کرده تحریم‌های غربی‌ها مصداق اعلام جنگ علیه روسیه هستند. از زمان شروع درگیری‌ها در اوکراین (۲۴ فوریه) وبسایت‌های مختلفی از جمله وبگاه وزارت امور خارجه روسیه و خبرگزاری‌های این کشور برای مدتی از دسترس خارج شدند.

شهر نیویورک در سطح هشدار «بسیار بالا»

«جان میلر» معاون کمیسیونر اطلاعات و مبارزه با تروریسم پلیس شهر نیویورک روز سه‌شنبه اعلام کرد سطح تهدیدات علیه این شهر و زیرساخت‌های حیاتی آن همواره بالا است اما با توجه به افزایش تنش‌ها پیرامون درگیری‌های اوکراین، این تهدیدات افزایش یافته‌اند.

این مقام شهر نیویورک گفت: «عاملان دولت روسیه در زمان افزایش تنش‌ها، با هدف تاکتیکی غیرفعال کردن سیستم‌هایی که ممکن است علیه آن‌ها استفاده شود و همچنین هدف سیستماتیک اعمال فشار بر نهادهای مختلف، حملات سایبری مخرب خود را تشدید می‌کنند».

میلر افزود: «بنابراین اکنون دریافته‌ایم که در وضعیت تشدید تهدیدات قرار داریم و به همین دلیل در حال افزایش آمادگی خود برای مواجهه با آن‌ها هستیم و به این منظور وضعیت را از سطح "هشدار بالای متداول" به سطح "هشدار بسیار بالا" تغییر داده‌ایم».

هشدار مقامات آمریکایی درخصوص حملات سایبری «فاجعه‌بار» روسیه

روز دوشنبه نیز «کریستن گیلیبراند» سناتور دموکرات نیویورک در مرکز پلیس این شهر به خبرنگاران گفت، حملات روسیه علیه مواضع مختلف در اوکراین با «حمله سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی اوکراین از بانک‌ها گرفته تا ادارات دولتی» همسو شده‌اند.

تحریم‌ها علیه روسیه خطر اقدام تلافی‌جویانه سایبری را افزایش داده است

این مقام آمریکایی افزود: «هیچ تضمینی وجود ندارد که این حملات به اوکراین محدود شوند. در پی تحریم‌هایی که ایالات متحده و متحدانمان علیه روسیه اعمال کرده‌ایم، خطر انجام حملات سایبری تلافی‌جویانه از سوی روسیه به‌خصوص علیه زیرساخت‌ها و افراد در نیویورک افزایش یافته است».

ابراز نگرانی مقامات و کارشناسان آمریکا از پاسخ روسیه به تحریم‌ها

پس از آنکه پوتین اعلام کرد تحریم‌های گسترده غربی‌ها علیه روسیه مصداق اعلام جنگ هستند، «جو بایدن» پا را فراتر گذاشته و تحریم آمریکا علیه نفت و گاز روسیه را اعلام کرد. به نوشته روزنامه «یواس‌ای تودی» این تحریم‌های جدید می‌توانند پاسخ‌های سنگین‌تری را از سوی روسیه موجب شوند.

این روزنامه آمریکایی نوشت، پیش از این نیز مقامات آمریکایی می‌دانستند که روسیه توان چنین حملاتی را دارد اما معتقد بودند پوتین دست به چنین کاری نخواهد زد زیرا هدف قرار دادن و مختل کردن نظام اقتصادی غرب می‌توانست لطماتی را به خود روسیه نیز وارد کند. اما در نتیجه تحریم‌های سنگین دو هفته اخیر غربی‌ها علیه روسیه، تقریباً تمامی شرکت‌های آمریکایی فعال در تمامی حوزه‌ها با قطع همکاری با بازار روسیه دست به خودتحریمی زده‌اند.

«جیسون هیلی» مدیر سابق حفاظت سایبری کاخ سفید به یو‌اس‌ای تودی گفت: «هرچه روسیه بیشتر از بخش اقتصادی جهان و بازارهای انرژی و حتی خود اینترنت محروم شود، از بازگشت اثرات اقدام علیه آن‌ها ترس کمتری خواهد داشت. هنگامی که ما آن‌ها را از بازی بیرون می‌کنیم چرا کل میز بازی را واژگون نکنند؟»

روز دوشنبه سه شرکت بزرگ امنیت سایبری آمریکا اعلام کردند خدمات دفاع سایبری رایگانی را در اختیار زیرساخت‌های حیاتی این کشور قرار خواهند داد. در همین حال تحلیل‌گران آمریکایی می‌گویند انتظار دارند پوتین با استفاده از حوزه سایبری موفقیت‌های زیادی کسب کند.

مدیر سابق امنیت سایبری کاخ سفید: هنگامی که ما روسیه را از بازی بیرون می‌کنیم چرا کل میز بازی را واژگون نکنند؟

با این حال برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند حملات سایبری طرح‌ریزی‌های زمان‌بری دارند و مانند به راه انداختن تانک‌ها و شلیک موشک قابلیت اجرای سریع ندارند. این کارشناسان می‌گویند بسیاری از مقامات دولت روسیه تا زمانی که تصمیم پوتین برای عملیات در اوکراین قطعی نشده بود از آن اطلاعی نداشتند و احتمالاً تیم‌های سایبری روسیه نیز آمادگی عملیات ندارند و همچنان در تلاش برای طرح‌ریزی آن هستند.

«مارک وارنر» سناتور دموکرات آمریکایی بدون اشاره تحریکات غرب که به درگیری‌ها در اوکراین منجر شده گفت، کشورش اینطور گمان نمی‌کند که  «این که روسیه در اقدام نظامی خود بی‌منطق عمل کرده، دلیل بر این نیست که آن‌ها در حوزه سایبری نیز بی‌منطق عمل کنند».

«رابرت لی» بنیان‌گذار و مدیر یکی از شرکت‌های امنیت سایبری صنعتی آمریکا نیز به یو‌اس‌ای تودی گفت، نگرانی او این است که اعلام قطع واردات نفتی از روسیه منجر به این شود که مسکو حملاتی را علیه خطوط لوله نفتی آمریکا یا سایر صنایع انجام دهد. وی یادآور شد در سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق کریمه توسط روسیه و تحریم‌های متعاقب غرب، روس‌ها بخش اقتصادی و مالی آمریکا و بانک‌های غربی را هدف حملات سایبری قرار دادند.

او در ادامه گفت، چنین حملاتی می‌تواند بحران کنونی در زنجیره‌های تأمین را تشدید کند و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در حال صدور هشدار به شرکت‌های خصوصی این کشور درباره افزایش احتمالی حملات روسیه علیه زیرساخت‌های آمریکایی به ویژه در زمینه انتقال سوخت، برق و صنایع تولیدی هستند.

این کارشناس امنیت سایبری آمریکایی مدعی شد در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، حملات سایبری روسیه علیه اوکراین موجب قطعی گسترده برق شد و ممکن است روس‌ها همین اقدام را علیه آمریکا انجام دهند و هم زمان با انتشار اخبار نادرست، مردم آمریکا را وحشت‌زده کنند.

حملات سایبری مشابه بهار امسال در آمریکا می‌توانند فاجعه‌بار باشند

او با اشاره به حملات سایبری گسترده بهار امسال علیه زیرساخت‌های آمریکا از جمله به نرم‌افزار شرکت خط لوله «کلونیال» و اختلال در شبکه توزیع یک شرکت بزرگ گوشت قرمز هشدار داد، حملات سایبری مشابه می‌توانند «فاجعه‌بار» باشند و به کمبود مواد غذایی در فروشگاه‌ها منجر شوند و با توجه به وضعیت فعلی تورم بالا در آمریکا این معضل تشدید شود.

هشدار جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش جدید به کنگره

 مقامات ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور گفتند، موانعی که بر سر راه اهداف روسیه در اوکراین ایجاد شده، باعث غافلگیری پوتین شده اما او در رسیدن به موفقیت کامل در اوکراین قاطعیت دارد و ممکن است در این راستا، استفاده از تاکتیک‌های مختلف را دوچندان کند.

«آوریل هاینس» رئیس اطلاعات ملی آمریکا در این جلسه مدعی شد، پوتین گمان می‌کرد این درگیری‌ها نسبتاً کوتاه باشند و روسیه بتواند به‌سرعت کی‌یف را تصرف کرده و بر نیروهای اوکراینی فائق آید اما در این میان با مشکلاتی از جمله مقاومت اوکراینی‌ها و چالش‌های نظامی از جمله مسائل لجستیکی مواجه شد.

موانع فعلی در اوکراین بعید است موجب بازدارندگی در برابر پوتین شوند

هاینس با این حال گفت: «ارزیابی‌های تحلیل‌گران ما حاکی از این است که این موانع بعید است موجب بازدارندگی پوتین شوند و در عوض ممکن است تلاش برای خلع‌سلاح و بی‌طرفی اوکراین را دوچندان کند تا مانع از گرایش این کشور به سمت آمریکا و ناتو شود».

«ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در این جلسه کنگره گفت، هفته‌های دشواری برای اوکراین در پیش است و مدعی شد پوتین از عملکرد ارتش خود و همچنین واکنش غربی‌ها به‌خصوص تصمیم آلمان برای لغو پروژه مشترک گازی با روسیه براشفته است.

«اسکات بِریِر» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز گفت، با توجه به محاصره شهر کی‌یف از سوی نیروهای روسی و قطع ورودی‌ها به این شهر، پایتخت اوکراین نهایتاً بین ده روز تا دو هفته آینده می‌تواند مقاومت کند. به گفته این مقام اطلاعاتی آمریکا، برآوردها درباره تلفات روسیه در درگیری‌های اوکراین موثق نیست اما احتمالاض بین دو تا چهار نظامی روس کشته شده‌اند.

جاسوسان آمریکایی جنگ اطلاعاتی علیه روسیه را تشدید خواهند کرد

در این جلسه برنز به‌عنوان رئیس سازمان جاسوسی خارجی آمریکا درباره تأثیر برگزاری مراسم تشییع جنازه سربازان روسی در این کشور و تأثیر آن بر جو عمومی و مخالفت‌ها با پوتین ابراز امیدواری کرد و هاینس نیز بیان داشت جامعه جاسوسان آمریکایی جنگ اطلاعاتی علیه روسیه را تشدید خواهند کرد و برای آنچه در معرض دید قرار دادن جنایات جنگی روسیه توصیف کرد، تلاش خود را افزایش خواهند داد.

ادامه هاینس گفت، تهدیدات علیه آمریکا در زمینه سایبری رو افزایش هستند و «پاول ناکاسون» رئیس فرماندهی سایبری پنتاگون نیز گفت: «ما تمرکز بسیار بسیار بالایی بر روی حملات باج‌افزارها علیه ملت خود هستیم. ما تمرکز بسیار بسیار بالایی بر روی حملات سایبری داریم که ممکن است بر روی اوکراین متمرکز باشند اما توسعه بیشتری به دیگر کشورها پیدا کنند».

مقامات اطلاعاتی آمریکا توضیح دادند نشانه‌ای از تهدید قریب‌الوقوع اتمی روسیه علیه کشورهای غربی وجود ندارد اما معتقدند که در صورت مداخله ناتو در درگیری‌های روسیه و اوکراین، ممکن است تنش‌ها در حوزه اتمی تشدید شوند.