جنایات استعمار فرانسه را فراموش نخواهیم کرد

 « عبدالمجید تبون » رئیس جمهور الجزایر امروز جمعه به مناسبت سالگرد استقلال این کشور تأکید کرد که جنایات استعمار فرانسه در این کشور، فراموش نخواهد شد.

روزنامه الکترونیکی «القدس العربی» به نقل از تبون گزارش داد، جنایات فرانسه در الجزایر، مشمول مروز زمان نخواهد شد و این پرونده باید به صورت منصفانه و شفاف بررسی شود.

وی بار دیگر تأکید کرد که باید مطالبات الجزایر مبنی بر پرداخت غرامت به «قربانیانهای آزمایشهای هسته‌ای» که در ۱۹۶۰ آغاز شد و تا ۱۹۶۶ به طول انجامید، محقق شود.

جنایات استعمار فرانسه را فراموش نخواهیم کرد

دولت فرانسه و دولت موقت الجزایر در مارس ۱۹۶۲، توافقات ایویان (منطقه‌ای در فرانسه) را امضا کردند. این توافق بر آتش‌بس تأکید داشت. پس از ان نیز همه‌پرسی برگزار شد و مردم الجزایر با اکثریت قاطع، به استقلال رأی دادند  به ۱۳۲ سال استعمار فرانسه پایان داده شد.

این در حالی است که تنش در روابط الجزایر و فرانسه همچنان صعودی است. الجزایر اواخر آبان ماه گذشته به فعالیت شش کنسول خود در فرانسه پایان داد..

این کنسولها عبارتند از: «عبد الحمید احمد خوجة در تولوز، بلقاسم محمودی در کریتای، حیاة معوج در پونتوآز، نجاح بعزیز در بوبینی. تواتی در نیس، ومحمد سعودی در مونپلیه».

عبدالمجید تبون در همین ارتباط گفت: «ما تجاوز به تاریخ یک قوم را نمی‌پذیریم و اجازه نمی‌دهیم الجزایری‌ها تحقیر شوند». تبون در واکنش به اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد که وی آسیب زیادی به روابط دو کشور وارد کرده است.

وی تصریح کرد، آنچه رئیس جمهور فرانسه گفت بسیار خطرناک است؛ زیرا او تاریخ موجودیت ملت الجزایر را قبل از استعمار فرانسه زیر سوال برد.

دوم اکتبر گذشته، روزنامه فرانسوی «لوموند» به نقل از ماکرون نوشت که رئیس جمهور الجزائر در یک رژیم بی‌نهایت سخت، بلاتکلیف مانده است. ماکرون همچنین مدعی شد که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته و آنها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند.

ریاست جمهوری الجزائر در واکنش به این سخنان ماکرون بیانیه‌ای صادر و اظهارات وی را دخالت در امور داخلی الجزائر تلقی کرد. در این بیانیه گفته شد: «در پی اظهارات منسوب به رئیس جمهور فرانسه که هیچ منبع رسمی نیز آن را رد نکرد، الجزائر بر مخالفت قاطعانه با هر دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی این کشور بیان می‌دارد».