اخراج سفیر فرانسه از مالی

به دنبال تنش بین کشور آفریقایی مالی و دولت فرانسه ، منابع خبری عصر دوشنبه به وقت تهران از اخراج سفیر فرانسه از این کشور خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، به دنبال اظهارات «ژان ایوو لودریان» وزیر خارجه فرانسه علیه دولت مالی، این کشور آفریقایی به «ژول مییر» سفیر فرانسه در مالی دستور داد که ظرف ۷۲ ساعت خاک این کشور را ترک کند.

به دنبال کشته شدن یک نظامی ارتش فرانسه در مالی، لودریان واکنش تندی از خود نشان داد و با حمله لفظی به مقام‌های این کشور گفت که دولت نظامی مالی «از کنترل خارج شده است.» کاخ الیزه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، در نتیجه حمله به یک اردوگاه نظامی متعلق به ارتش فرانسه، یک سرتیپ فرانسوی کشته شد.

ریاست ستاد مشترک ارتش فرانسه هم در پیامی توییتری درباره کشته شدن این نظامی فرانسوی حین ماموریت در مالی را تسلیت گفت.

به دنبال این ماجرا، وزیر دفاع فرانسه از احتمال خروج نیروهای فرانسه از کشور آفریقایی مالی که به دلایل داشتن ذخایر طلا و اورانیوم سالها مورد هدف بوده، خبر داد.

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه گفت که کشورهای اروپایی که با شبه نظامیان در مالی مبارزه می‌کنند، تلاش خواهند کرد راهی برای ادامه ماموریت خود بیابند، اما برای تداوم استقرار فرانسه در این کشور محدودیت‌هایی وجود دارد.

اخراج سفیر فرانسه از مالی

پارلی گفت: «شرایط مداخله ما در مالی، چه نظامی، اقتصادی یا سیاسی، سخت‌تر و سخت‌تر شده است.»

بر اساس این گزارش ، بیش از چهار هزار نظامی فرانسوی در منطقه ساحل واقع در غرب آفریقا حضور دارند و اغلب این نیروها، در مالی مستقر هستند. مالی از مستعمره‌های سابق فرانسه بود و مردم این کشور بارها علیه فرانسه تظاهرات کرده‌اند. در پایگاه نظامی فرانسه  در مالی که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خارج فرانسه است ۵۱۰۰ نظامی حضور دارند.

حضور نظامی فرانسه و کشورهای دیگر اروپایی نتوانسته سرو سامانی به وضعیت تامین امنیت مالی بدهد و کماکان این کشور با مشکلاتی مواجه است.

چندی قبل شهروندان مالی در اعتراض به اسلام‌ستیزی فرانسه تصاویر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه را آتش زدند.