جانسون: توقف تولید نفت دریای شمال مستلزم خودکفایی انگلیس است

بوریس جانسون در یک سخنرانی در کنفرانس محافظه‌کاران اسکاتلند مدعی شد که قطع تولید نفت و گاز دریای شمال «احمقانه» خواهد بود و انگلیس را در معرض «باج‌خواهی مستمر ولادیمیر پوتین» قرار می‌دهد.

 

نخست وزیر انگلیس خصومت دولت اسکاتلند با بهره برداری از سوخت‌های فسیلی را «فاجعه» خواند و تاکید کرد که این امر وابستگی انگلیس به منابع انرژی روسیه را افزایش می‌دهد.

به گفته جانسون، سرمایه گذاری در تولید نفت و گاز محلی و همچنین انرژی هسته‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای انگلیس برای ایستادگی در برابر پوتین و خودکفایی بیشتر خواهد بود. در حالی که انگلیس کمتر از ۵ درصد گاز خود را مستقیماً از روسیه وارد می‌کند، قیمت گاز در این کشور تحت تأثیر نوسانات بازار جهانی است که در نتیجه تحریم‌های جهانی علیه مسکو افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور انگلیس در ادامه تاکید کرد که دستیابی به انتشار کربن صفر خالص، استفاده مسئولانه از منابع هیدروکربنی طبیعی این کشور را ضروری می‌سازد.

چندی پیش نخست وزیر انگلیس در سفر به امارات و عربستان تلاش کرد این دو کشور را به افزایش تولید نفت ترغیب کند. جانسون در گفتگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در صدد بود او را به تولید میلیون‌ها بشکه نفت بیشتر ترغیب کند که ناکام ماند.

جانسون: توقف تولید نفت دریای شمال مستلزم خودکفایی انگلیس است

نشریه دیلی میرور با اشاره به نیاز روزافزون انگلیس به منابع نفت و گاز نوشت: حمله روسیه به اوکراین موجب بدبختی مردم انگلیس شده است، بهای هر لیتر بنزین به بیش از ۱۶۵ پنس رسیده و مردم که پیش از این نیز برای تامین هزینه‌های زندگی با دشواری روبرو بودند، اکنون بیشتر زیر فشار قرار دارند و بهای سوخت در پمپ بنزین‌ها روزانه بالا می‌رود.

نوسانات اخیر قیمت نفت که در پی تحریم روسیه به وقوع پیوسته است، بحران کمبود سوخت و منابع انرژی را تشدید کرده و غرب را به تکاپوی یافتن جایگزینی برای منابع نفت و گاز روسیه انداخته است.