آژانس درصدد اعزام بازرس به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) امروز چهارشنبه گفت که آژانس امیدوار است بتواند ظرف چند روز آینده ارسال کمک به اوکراین را آغاز کند و همچنین بازرسان و کارشناسان فنی را به نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور بفرستد.

گروسی گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی تجهیزات و قطعات هسته‌ای را که به عنوان بخشی از حمایت بین المللی وارد اوکراین می‌شود، سفارش و هماهنگ خواهد کرد.

اوایل امروز، اوکراین خواستار مأموریت ویژه سازمان ملل متحد» برای از بین بردن خطر تکرار فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در نتیجه نیرو‌های روسیه» شد.

گروسی دیروز وارد اوکراین شد تا ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تضمین ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای این کشور را آغاز کند.

ماه گذشته، خبرگزاری رویترز، به نقل از شهردار «انرهودار» گزارش داد «نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا» در اوکراین پس از حمله روسیه آتش گرفته است. پس از این خبر وزارت دفاع روسیه خرابکاران اوکراینی را مسئول حمله به نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین دانست و گفت که این یک تحریکی وحشتناک از سوی دولت اوکراین است و تأسیسات این منطقه و مناطق مجاور از سوی پرسنل نظامی روسیه تحت مراقبت است.

آژانس درصدد اعزام بازرس به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

پس از آن حمله در نشست اضطراری شورای امنیت، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه در حمله روسیه به اوکراین، سیستم‌های ایمنی و رأکتور‌های تأسیسات هسته‌ای اوکراین آسیب ندیده‌اند، آمادگی خود را برای سفر به چرنوبیل اعلام کرد و گفت: مأموریت او در اوکراین فقط به امنیت و ایمنی تأسیسات هسته‌ای مربوط می‌شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز از گروسی درخواست کرد تا برای اطمینان از ایمنی تأسیسات هسته‌ای در اوکراین تمهیداتی اتخاذ کند و مدعی شد که روسیه باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشد و این جنون را متوقف کند.