سفر لیز تراس به هند برای اجبار دهلی به تبعیت از تحریم‌های روسیه

در پی امتناع دولت هند از اجرای تحریم‌های غرب علیه روسیه، « لیز تراس » وزیر امور خارجه انگلیس به دهلی نو سفر می‌کند.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای نیوز»، بی‌توجهی «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند به این تحریم‌ها موجب شده تراس عازم این کشور شود تا از دهلی نو بخواهد از اقدامات علیه روسیه تبعیت کرده و درگیری‌های اوکراین را محکوم کند.

تراس در سفر خود به هند، علاوه بر فشار بر دولت مودی برای تبعیت از تحریم‌ها علیه مسکو، مسائل دیگری از جمله سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر، همکاری در برنامه‌های امنیت سایبری و تبادلات تجاری را نیز در دستور کار دارد.

سفر لیز تراس به هند برای اجبار دهلی به تبعیت از تحریم‌های روسیه

وزیر امور خارجه انگلیس پیش از سفر به هند گفت: «روابط عمیق‌تر بین انگلیس و هند موجب تقویت امنیت در سطح بین‌المللی و حوزه اقیانوس هند-آرام خواهد شد و شغل‌ها و فرصت‌هایی را برای هردو کشور فراهم خواهد کرد».

تراس مدعی شد: «این روابط با وجود حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده و لزوم تلاش دموکراسی‌های آزاد برای همکاری نزدیک‌تر در زمینه‌های دفاعی، تجاری و امنیت سایبری را برجسته می‌سازد».

هند تکیه زیادی بر واردات تسلیحات از روسیه داشته و در سازمان ملل نیز در چند نوبت از رأی دادن علیه روسیه خودداری کرده است.

در پی تحریم‌های سنگین غربی‌ها علیه مسکو دولت مودی این ماه موافقت کرد سه میلیون بشکه نفت روسیه را با تخفیف ویژه‌ای خریداری کند.

عدم تبعیت هند از تحریم‌های سنگین غربی‌ها علیه مسکو از ابتدای درگیری‌ها در اوکراین برای این کشور دردسرساز بوده تا جایی که شماری از دانشجویان هندی در اوکراین نیز مورد آزار ملی‌گرایان اوکراینی قرار گرفتند.