شکایت‌های بین‌المللی از اعدام‌های جمعی در عربستان

سازمان ملل شکایات بین‌المللی را درباره اعدام دسته جمعی اخیر در عربستان دریافت کرده است که این اعدام در 12 مارس صورت گرفت.

به گزارش سعودی لیکس، مضمون شکایات این بود که عربستان سعودی از طریق اعدام دسته جمعی 81 نفر از ملیت‌های مختلف، آشکارا بی‌توجهی خود را به قوانین بین‌المللی و همه تعهدات اعلام کرد.

شایان ذکر است که متهمان تحت شکنجه قرار گرفتند و بسیاری از اعدام شدگان با اتهامات نه چندان جدی روبرو بودند.

سازمان حقوق بشر «سند» نیز اعلام کرد که اعدام‌های دسته جمعی اخیر در عربستان نشان دهنده سرکوبی است که رژیم آل سعود علیه مردم این کشور بدون احترام به حقوق و آزادی‌‌های بشر اعمال می‌کند.

سازمان اروپایی حقوق بشر نیز شکایتی را علیه اعدام‌های خود سرانه در عربستان سعودی به سازمان ملل ارائه کرد.

این سازمان اعلام کرد که عربستان سعودی از طریق اعدام دسته جمعی که در 12 مارس انجام داد و طی آن 81 نفر قربانی شدند، آشکارا بی‌توجهی خود را به قوانین بین‌المللی اعلام کرده است.

«طه الحاجی» مشاور حقوقی سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اعلام کرد که اسناد و مدارک تعدادی از پرونده‌های موجود در اعدام دسته جمعی در عربستان، فقدان عدالت در آن‌ها را تایید می‌کند.

وی تاکید کرد: متهمان تحت شکنجه قرار گرفتند و از حق دفاع خود محروم شدند. همچنین بسیاری از اعدام شدگان با اتهامات واهی مواجه شدند.

به گزارش سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر، گزارشگران ویژه به تخلفات صورت گرفته از سوی دولت آل سعود مبنی بر شکنجه، بدرفتاری و بازداشت خودسرانه اشاره کرده‌اند. اعدام‌های دسته جمعی اخیر و اعدام‌های قبلی تظاهرکنندگان و افراد زیر سن قانونی نشان می‌دهد که عربستان سعودی برخلاف وعده‌های رسمی به اعدام‌های خودسرانه ادامه می‌دهد.

این سازمان حقوق بشری تاکید کرد: ده‌ها نفر از جمله 5 افراد زیر سن قانونی در حال حاضر در معرض اعدام هستند. همچنین زندانیان آزادی بیان مانند شیخ «حسن المالکی» و شیخ «سلمان العوده» مبلغ سعودی در معرض خطر اعدام هستند.

این سازمان هشدار داد که بی توجهی عربستان سعودی به تعهدات خود به ویژه کنوانسیون منع شکنجه مستلزم اتخاذ موضع قاطع شورای حقوق بشر و سازوکارهای آن است که نشان دهنده شکست تبلیغات رسمی به رهبری عربستان سعودی است.

وزارت کشور عربستان 12 مارس از اجرای حکم اعدام 81 نفر خبر داد که اتهام آنها مواردی چون «داشتن افکار ضاله، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج» ادعا شده است.

به دنبال اقدام عربستان سعودی در اعدام دسته جمعی 81 نفر که بسیاری آن را محاکمه غیرعادلانه دانسته‌اند، بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌ها و احزاب سیاسی کشورهای اسلامی واکنش منفی نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.

دولت سعودی هرساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

شکایت‌های بین‌المللی از اعدام‌های جمعی در عربستان

عربستان طی سال‌های اخیر بسیاری از مخالفان خود را به بهانه‌های واهی اعدام یا زندانی کرده است؛ گستره اعدام‌ها در عربستان از شهروندان این کشور هم فراتر رفته است و شمار زیادی از اتباع دیگر کشورها را نیز شامل شده است.

عربستان از ابتدا کارنامه درخشانی در زمینه حقوق بشر نداشت، اما از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی این کارنامه به مراتب سیاه‌تر شد. طی 4 سال ولیعهدی بن سلمان، عربستان همواره صحنه بازداشت‌ و سرکوب‌گری‌ علیه مخالفان نظام سعودی بود.