حضور نظامی تمام عیار دائمی ناتو در مرزهای شرقی این ائتلاف

« ینس استولتنبرگ » دبیر کل ناتو گفت که این ائتلاف نظامی با هدف بازدارندگی روسیه، در مرزهای شرقی این ائتلاف، حضور نظامی تمام عیار دائمی خواهد داشت.

بر اساس گفته دبیر کل ناتو، این اقدام در پاسخ به کارزار نظامی مسکو علیه اوکراین اتخاذ شده است.

استولتنبرگ در مصاحبه با تلگراف گفت که سازمان نظامی ناتو که به رهبری آمریکا تشکیل شده بر تحولی بسیار اساسی در راستای بازتاب بهتر واقعیت‌های جدید در اروپا متمرکز شده است.

حضور نظامی تمام عیار دائمی ناتو در مرزهای شرقی این ائتلاف

وی ادامه داد: «ما در حال حاضر از فرماندهان نظامی درخواست کرده‌ایم که گزینه‌هایی برای آن چیزی که ما "تنظیم مجدد" می‌نامیم فراهم کرده که انطباقی طولانی مدت با ناتو داشته باشد».

وی گفت که انتظار می‌رود که تصمیم‌ها در این باره در نشست ماه ژوئن این ائتلاف در اسپانیا اتخاذ شود.

از سوی دیگر «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا گفت جنگ جهانی هم‌اکنون در جریان است فقط جنبه آن نظامی نیست.

 وی در این خصوص اظهار داشت: ما از مشارکت نظامی ناتو در درگیری در اوکراین حمایت نخواهیم کرد، زیرا منجر به یک جنگ جهانی خواهد شد. ما در حال حاضر در جنگ جهانی هستیم اما نه از نقطه نظر نظامی.

گرچه آمریکا و کشورهای عضو ناتو از ابتدای بحران در اوکراین از اعزام نیرو و مشارکت مستقیم در جنگ خودداری کرده و با درخواست کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین مخالفت کرده‌اند، اما تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند که روسیه آن را جنگ اقتصادی توصیف کرده و هشدار داده این تحریم‌ها ضربه‌ای جدی به کل اقتصاد جهان وارد خواهد کرد.

کشورهای غربی همچنین با ارسال سلاح و تجهیزات در کنار اعزام مزدور به اوکراین، به درگیری‌ها دامن زده‌اند که این مسئله همچنین احتمال وقوع درگیری میان روسیه و ناتو تحت هدایت آمریکا را تشدید کرده است.