بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان در انتظار حکم رهبر طالبان

وزارت آموزش دولت موقت طالبان اعلام کرد که این وزارت برای بازگشایی مدارس به‌روی دختران بالاتر از کلاس ششم با جدیت روی طرحی کار می‌کند و در این زمینه پیشرفت‌هایی نیز صورت گرفته است.

«عزیزاحمد رویان»، سخنگوی این وزارت در نشست مجازی تحت عنوان «جرگه‌ پاک-افغان» گفت که هدف از اجرای طرح مورد نظر، رعایت اساس دین اسلام و اقتضای «فرهنگ افغانی» درباره‌ آموزش دختران است.

و افزود که در حال حاضر مدارس دخترانه افغانستان بسته نیستند و تنها به‌صورت موقت تعطیل شده‌اند.

سخنگوی وزارت آموزش طالبان حکومت این گروه را «یک نظام مسئول و مشروع» خواند و گفت که این گروه به تمام حقوق شهروندان افغانستان، به‌ویژه به حقوق شرعی زنان و دختران متعهد و باورمند است.

وی خاطرنشان کرد که طالبان فراهم‌ساختن محیط مصون آموزشی برای زنان و دختران را «وجیبه ملی و شرعی خود می‌داند».

بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان در انتظار حکم رهبر طالبان

این مقام طالبان همچنین گفت که تلاش‌های این گروه برای فراهم‌سازی فرصت‌های آموزشی برای شهروندان‌ به‌ویژه دختران و زنان، «بر‌ اساس مسئولیت و تعهد» و ارج‌گذاری به خواست مردم است نه «به‌خاطر تقلیل فشارها و جلب توجه کشورهای خارجی».

سخنگوی وزارت آموزش طالبان در عین حال گفت که بازگشایی مدارس متوسطه و دبیرستان‌های دخترانه، از صلاحیت رهبری این گروه بوده و این وزارت برای بازگشایی مدارس منتظر حکم رهبری طالبان است.

طبق وعده‌‌ قبلی طالبان قرار بود مدارس دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی، سوم فروردین سال جاری خورشیدی در سراسر افغانستان بازگشایی شوند؛ اما وزارت آموزش این گروه در همان روز اعلام کرد که مدارس متوسطه و دبیرستان‌های دختران تا اطلاع ثانوی همچنان بسته می‌ماند.

در آن زمان در اطلاعیه‌ وزارت آموزش طالبان آمده بود که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مدرسه طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مدارس دخترانه باز خواهد شد.

تصمیم بستن مدارس دخترانه واکنش‌های گسترده‌ جهانی را در پی داشته‌ است. حکومت طالبان در حال حاضر تحت فشار است.