ترکیه هم گزارش «حقوق بشری» آمریکا را رد کرد

دولت ترکیه روز پنجشنبه گزارش حقوق بشر ۲۰۲۱ آمریکا را محکوم و واشنگتن را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به انتشار این گزارش از سوی وزرات امور خارجه آمریکا ، آن را «مایه تأسف» و «اتهام‌زنی‌هایی بی‌اساس» توصیف کرد.

این وزارتخانه از آمریکایی‌ها درخواست کرد بر روی وضعیت و سابقه حقوق بشری خودشان تمرکز کنند و از همدستی با گروه‌های تروریستی که تحت عنوان مبارزه با تروریست انجام می‌شود، دست بردارند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه خود آورده است، آنکارا تأسف می‌خورد که آمریکا به تلاش‌های ترکیه در مبارزه با گروه‌هایی مانند «پ‌ک‌ک و ‌ی‌پ‌گ»، داعش و «سازمان تروریستی فتح‌الله گولن» اشاره‌ای نکرده است.

در این بیانیه آمده است، اینکه در گزارش آمریکا از اشاره به تروریستی بودن گروه پ‌ک‌ک خودداری شده «غیر قابل قبول» است و ترکیه به قاطعیت در تقویت و حمایت از حقوق بشر در قبال شهروندانش و همچنین میلیون‌ها پناهجویی که از آن‌ها میزبانی می‌کند ادامه خواهد داد.

ترکیه هم گزارش «حقوق بشری» آمریکا را رد کرد

علاوه بر آنکارا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز امروز (پنجشنبه) ادعاهای بی اساس مربوط به ایران در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا را مردود خواند و تاکید کرد: «انتشار گزارش های تکراری و بی پایه هیچگونه مشروعیتی برای اینگونه گزارش ها ایجاد نمی کند».   

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «روشن است که هیچ انتظاری از دولت معتاد به دروغ آمریکا برای بیان حقایق و واقعیت های موجود نمی توان داشت و لذا ماهیت سوگیرانه، سیاسی و مداخله جویانه این گزارش برای همگان و برای ملت ایران واضح و مبرهن است».

گزارش حقوق بشری آمریکا در حالی منتشر شده که در کتابی که قرار است به زودی منتشر شود جزئیات جدیدی از رفتار بی‌رحمانه مقام‌های آمریکایی با زندانیان مظنون به «تروریسم» در زندان‌های مخصوص آمریکا ارائه کرده است.