ماجرای فتنه جدید جماعت الصرخی در عراق چیست؟

«علی موسی عاکول کاظم المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» در شهرستان «الحمزه الغربی» در استان بابل که از پیروان «محمود الصرخی» است، جمعه پیش در جریان سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه این مسجد، خواستار تخریب کلیه مرقدها و قبور و مزار انبیاء و امامان و شخصیت‌های دینی شد. امری که با محکومیت و اعتراض شدید مردمی و سیاسی در عراق همراه شد و علاوه بر تظاهرات‌ و تجمع مقابل دفاتر جماعت الصرخی ، موجی علیه این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

به عنوان مثال، «احمد ملا طلال» فعال رسانه‌ای عراقی مانند بسیاری از کاربران عراقی شبکه‌های اجتماعی طی پستی در توئیتر به جنجال اخیر جماعت الصرخی و درخواست تخریب قبور ائمه در عراق واکنش نشان داد و نوشت: «نباید از افکار انحرافی که به مقدسات تعدی می کند بدون موضع‌گیری قاطع عبور کرد. دعوت به تخریب قبور ائمه، صحابه و اولیای الهی، تجاوز آشکار به اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان است».

سوزاندن یک مقر جماعت الصرخی در  بابل و بستن کلیه دفاتر و حسینه‌های این جماعت

رسانه‌های عراق از تظاهرات‌ ساکنان معترض ناحیه الحمزه در بابل و بستن کلیه دفاتر جماعت الصرخی به دستور رئیس پلیس این استان در  خبر دادند.

پس از تجمع اعتراضی ساکنان الحمزه مقابل دفتر جماعت الصرخی، نیروهای پلیس بابل خود را به این معترضان رساندند و به مطالبات آن‌ها پاسخ دادند.

همچنین شماری از ساکنان شهر «قاسم» واقع در استان بابل با حمله به مقر جماعت الصرخی در این شهر، آن را به آتش کشیدند و این‌چنین اعتراض خود را به اظهارات خطیبی که به تخریب قبور و مراقد ائمه فراخوانده بود، واکنش نشان دادند.

یورش مردم به یکی از دفاتر صرخی در مرکز استان ذی قار

شماری از ساکنان استان ذی‌قار نیز در مرکز این استان یعنی شهر الناصریه به دفتر الصرخی در این شهر حمله و آن را کردند و  در مقابل آن تظاهرات کردند.

اولتیماتوم ۳ روزه مقتدی صدر به جماعت الصرخی 

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق نیز به محمود الصرخی اولتیماتوم داد که نهایتا تا سه روز دیگر از علی موسی عاگول اعلام برائت کند و در غیر این صورت، وی شخصاً براساس دین، وجدان و قانون و عرف معقول جامعه وارد میدان خواهد شد. 

وی تاکید کرد که شایسته نیست از ترویج عقاید فاسد در جامعه عراق چشم‌پوشی شود.

وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی از کسانی که خود را مقلد الصرخی می‌دانند، تلاش دارند تا عقاید انحرافی را وارد مذهب کنند که آخرین آن‌ها، اظهارات خطیب جمعه مسجد الفتح المبین در استان بابل و تشویق او به تخریب مراقد ائمه بود.

در ادامه این بیانیه آمده است که نباید در قبال بلند کردن صدای بعث جنایتکار صدامی و نام بردن از رئیس آن یعنی صدام سکوت کرد. پارلمان عراق باید فورا قانونی برای جرم‌انگاری این اقدام تصویب کند.

از سوی دیگر، «احمد ملا طلال» فعال رسانه ای عراقی طی پستی در توئیتر در خصوص جنجال اخیر جماعت الصرخی و درخواست تخریب قبور ائمه در عراق نوشت: «از افکار انحرافی که به مقدسات تعدی می‌کند، نباید بدون موضع‌گیری قاطع عبور کرد. دعوت به تخریب قبور ائمه، صحابه و اولیای الهی، تجاوز آشکار به اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان است».

بازداشت خطیب  وابسته به صرخی‌ها در بابل

 نیروهای امنیتی در استان بابل، در پی این اظهارات جنجالی و تداوم محکومیت شدید مردمی، این خطیب جمعه در مسجد الفتح المبین را در روز دوشنبه(دیروز، ۱۱ آوریل) بازداشت کردند.

یک منبع آگاه امنیتی در این استان تاکید کرد: بازداشت خطیب جمعه مذکور، بر اساس حکم بازداشت صادره از سوی دادگاه تحقیق "الحله" و با استناد به مفاد ماده ۲۰۰ قانون مجازات عراق اصلاحیه به شماره ۱۱۱ در سال ۱۹۶۹، صورت گرفته است».

ماجرای فتنه جدید جماعت الصرخی در عراق چیست؟

بازداشت خطیب جمعه وابسته به الصرخی در استان ذی‌قار

نیروهای امنیت ملی عراق، در جریان بازداشت عناصر وابسته به جماعت الصرخی به دلیل اظهارات جنجالی و فتنه‌انگیزانه، روز دوشنبه پس از دستگیری علی موسی عاکول کاظم المسعودی در بابل، خطیب جمعه وابسته به این جماعت در استان ذی‌قار را نیز به دلیل اظهارات جنجالی دستگیر کردند. نام وی «کریم شناوة» اسن که خطیب جمعه مسجد الصرخیه در شمال استان ذی قار است.

اما محمود الصرخی که هر از گاهی مستقیم و غیر مستقیم موجب جنجالی جدید در عراق می‌شود، کیست؟

محمود الصرخی کیست؟

«محمود بن عبد الرضا بن محمد الحسنی الصرخی» مرجع خود خوانده در عراق است که خود را حسنی نسب می‌داند. وی در سال ۱۹۶۴ در شهر کاظمین به دنیا آمد. فارغ التحصیل دانشکده مهندسی دانشگاه بغداد در سال ۱۹۸۷ است و پس از آن در سال ۱۹۹۴ وارد حوزه علمیه شد.

وی در سال ۲۰۰۳ قبل از سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق به یکباره ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از مراجع دینی عراق در سطح آیت‌الله العظمی معرفی کرد.

الصرخی به رغم نداشتن وزنه‌ای علمی، خود را از شاگردان آیت‌الله شهید محمدباقر صدر و آیت الله سیستانی معرفی کرد و از سال ۲۰۰۳ میلادی (در ۴۰ سالگی) با ادعای «مرجعیت» در عراق فعالیت خود را آغاز نمود.

سپس مسایلی همچون حسنی بودن و ارتباط با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) درباره وی شایع شد. پس از ظهور علنی وی، طرفدارانی از شیعیان جنوب عراق به دور وی جمع شدند و انحراف جدیدی شکل گرفت که نارضایتی و اعتراض مراجع تقلید را در پی داشت. با ادعای وی مبنی بر اینکه ادامه دهنده راه آیت الله شهید محمدباقر صدر است.  آیت الله سید کاظم حائری در پاسخ یک استفتا در مورد او اعلام کرد: «سید محمود حسنی صرخی مجتهد نیست و ما به وی اعتمادی نداریم».

از سوی دیگر، در پی جنجال های متعدد محمود الصرخی و طرفدارانش، رئیس قبیله آل صرخه «شیخ علی الصکبان» و روسای سه طایفه این عشیره یعنی طوایف «آل برجس، الصوایح و االبیبات» در بیانیه‌ای موضع خود را برای عموم روشن ساختند. افراد ذکر شده در این بیانیه از الصرخی برائت جسته و اعلام کردند به نیابت از تمام افراد عشیره بار دیگر با آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق بیعت می کنند.

در همان زمان پس از بررسی سابقه وی، مشخص شد که او نیز از نیروهای سابق سازمان امنیت حزب بعث بوده که با همکاری با سازمان اطلاعات سعودی، با هدف تخریب مرجعیت شیعه، پا به عرصه گذاشته است.

گفته می‌شود که نام الصرخی ابتدا محمود عبدالرضا البهادلی بود و سپس به شیخ محمود التمیمی تغییر پیدا کرد. وی زمانی که شیخ محمود التمیمی نام داشت لباس و معمم سفید به تن داشت و از وی به عنوان عنصر پلیس امنیت عراق یاد می‌شد. او پس از مدتی نام خود را به سید محمود الصرخی تغییر داد و سپس با عمامه مشکی در انظار عمومی ظاهر شد.

وی در سال ۲۰۰۵، در شهر «حله» عراق نمایان شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی تعدادی دفتر در شهرهای مختلف شیعه نشین عراق افتتاح کرد و مدعی مبارزه با نظامیان آمریکا شد و ادعا کرد که سه نفر از آنان را کشته است.

الصرخی که همزمان با اعدام صدام و نابودی حزب بعث عراق مخفی شده بود، هشت سال پیش بار دیگر، همزمان با ظهور داعش و بقایای حزب بعث و تحرکات تروریستی آن‌ها در عراق با هدف ایجاد فتنه بین شیعیان این کشور آفتابی شد و نیروهای وابسته به آن در شهر کربلا با نیروهای امنیتی درگیر شدند و فتنه به پا کردند.

شبکه خبری «العربیه» عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴، زمانی که الصرخی و یارانش در کربلا دست به آشوب زده بودند، وی را مخالف «رهبری مذهبی و دینی سنتی شیعه عراق» معرفی کرد که «مقر آن در نجف است؛ شهری که آیت الله علی سیستانی رهبری آن را بر عهده دارد».

در این گزارش، تعداد عناصر وابسته به الصرخی حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار فرد مسلح برآورد شد که در سال ۲۰۱۴، با نیروهای دولت مرکزی عراق درگیر شده بودند.

العربیه با این ادعا که عناصر الصرخی خواستار «تشکیل حکومت مذهبی شیعه در عراق هستند که بر اساس اصل ولایت فقیه باشد»، در همان زمان گزارش داده بود که «بزرگترین تهدیدی که متوجه بغداد است، از جنوب است... و گروه‌های حاضر در این منطقه می‌توانند تهدیدی برای عراق و ایران باشند».