آمریکا بیشتر اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی در اوکراین را پنهان می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد آمریکا بیشتر اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیک نظامی را در اوکراین پنهان از انتشار آن‌ها خودداری می‌کند.

براساس گزارش آر تی، ماریا زاخارووا در گفتگویی اعلام کرد به رغم درخواست‌های روسیه در سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی، آمریکا نمی‌خواهد اطلاعات مربوط به برنامه بیولوژیک نظامی خود در اوکراین را فاش کند.

او تأکید کرد اسناد و مدارکی در دست است که نشان می‌دهد بخش زیادی از این اطلاعات هنوز پنهان مانده است با این وجود مسکو همچنان به بررسی اسنادی که نیرو‌های روسیه هنگام عملیات نظامی ویژه در اوکراین به دست آورده اند ادامه می‌دهد.

آمریکا بیشتر اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی در اوکراین را پنهان می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، برلین را متهم کرد که عمدا مقامات اوکراین را در خصوص برنامه ریزی دونباس برای استفاده از سلاح‌های بیولوژیک ممنوعه ترسانده است. زاخارووا افزود: آلمان سال‌ها فعالیت‌های بیولوژیک نظامی در اوکراین داشته است و امور امنیت بیولوژیک را با آمریکا هماهنگ کرده است.

او از آلمان خواست هر چه سریع‌تر از انتشار خبر‌های دروغین درباره استفاده روسیه از سلاح‌های ممنوعه در جریان عملیات نظامی در اوکراین دست بردارد، همچنین هشدار داد انتشار اینگونه خبر‌های دورغ باعث می‌شود نئونازی‌ها در اوکراین دست به اقدامات تحریک آمیز خطرناک بزنند.

در پی عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اسنادی نشان می‌دهند در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی که در اوکراین ایجاد و از سوی آمریکا تأمین مالی شده‌اند، آزمایش‌هایی با نمونه‌هایی از ویروس کرونای خفاش انجام شده است. هدف از این کار و سایر مطالعات بیولوژیکی با بودجه پنتاگون در اوکراین، ایجاد مکانیزمی برای گسترش مخفیانه پاتوژن‌های مرگبار بوده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیش از این از توسعه طرح‌هایی برای ساخت انواع جدید سلاح‌های بیولوژیکی در اطراف روسیه خبر داد و تایید کرد روسیه اطلاعاتی درباره شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های ساخت سلاح‌های بیولوژیک در اختیار دارد که وزارت دفاع آمریکا آن‌ها را تامین مالی می‌کند.