آمریکا با استفاده از عناصر تکفیری برای ناامن سازی منطقه کار می‌کند

ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در حرم مطهر رضوی و شهادت دو تن از روحانیون، اظهار داشت: طی چهار دهه به طور مستمر میزبان صدها هزار افغانی بوده و هستیم و چنین وقایعی کاملا نادر بوده و اتفاقی به این شکل بی‌سابقه است.

وی افزود: این تغییر فاز به این دلیل هست که آمریکایی‌ها پروژه‌ای را تعریف کرده و دنبال می‌کنند که ارتباطی با مردم افغانستان هم ندارد ولی از این ظرفیت‌های افغانستان استفاده می‌کنند؛ همان‌طور که در صحنه افغانستان اکنون داعشی‌ها و تکفیری‌های حضور دارند که ارتباطی با مردم افغانستان ندارند و ریشه بسیاری از آنها اساساً افغانستانی نیست و برخی نیز اجیر شده اند.

ظهره‌وند با بیان اینکه امروز ملت ایران و افغانستان یک روح در دو جسم هستند و هر دو نیز از حضور آمریکایی ها و ناامن‌سازی منطقه آسیب دیده‌اند، تصریح کرد: همین امروز ویلیام برنز رئیس CIA تلاش‌هایی را برای تغییر در ژئوپلیتیک منطقه دنبال می‌کند و حتی تحولات پاکستان را من مرتبط با این تلاش‌ها می‌بینم.

وی افزود: ایران، افغانستان و پاکستان و حتی آسیای میانه و تاجیکستان را باید در یک بسته ببینیم و این پروژه پروژه چند وجهی است و ملت ایران و پاکستان و چین و روسیه و کشورهای آسیای میانه را هدف قرار داده و مردم افغانستان را نیز قربانی کرده است.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با بیان اینکه اتفاقات جاری یک تهدید مشترک هست ولی از ظرفیت صحنه داخلی افغانستان استفاده می‌شود، گفت: ۱۰ میلیارد دلاری که آمریکایی‌ها از اموال افغانستان بلوکه کردند، صرفاً با این هدف بود که کابل و جریان طالبان که روی کار آمده است را تحت فشار قرار دهند تا نتواند به وظایف اولیه خود عمل کند و الان بیش از ۲۴ میلیون نفر در عسر و حرج هستند و با مشکل جدی غذا مواجهند.

ظهره وند افزود: آمریکایی‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند تا پناهجویان افغانستانی را به سمت مرزهای این کشور با تاجیکستان، ازبکستان و به ویژه ایران و پاکستان سرازیر کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها روی ظرفیت‌های ناامن سازی منطقه کار می‌کنند و ما باید هوشیار باشیم و نوع مدیریت در صحنه تحولات منطقه و بحران را تغییر بدهیم، تصریح کرد: صرفاً نهادهای امنیتی نمی‌توانند در این مورد عمل بکنند و در کنار آنها باید دستگاه سیاست خارجی و واحدهای نظامی وارد عمل شوند و در این زمینه خود افغانستانی‌ها هم مهم هستند.

ظهره‌وند افزود: شرایط فعلی صرفاً تهدید نیست و می‌توان آن را به فرصت نیز تبدیل کرد چون در هیچ کجای دنیا امکان ندارد که چند میلیون مهاجر به یک کشور بروند و آب از آب تکان نخورد.

14000803000779_Test_PhotoN

سفیر اسبق ایران در افغانستان ضمن تاکید بر اینکه افغان‌ها ایران را خانه دوم خود و برخی عین خانه خودشان می‌دانند، تصریح کرد: ما با این مردم هیچ مشکلی نداریم و با وجود آنها هیچ اتفاقی در کشورمان نمی‌افتد ولی مسئله ما شیطنت و بازی امنیتی و خطرناکی هست که آمریکایی‌ها در پوشش مهاجرفرستی به ایران شروع کرده و عناصر مخرب را به ایران وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نمی‌دانند که ایران با آنچه که تصور می‌کنند متفاوت است و ریشه چنین جریاناتی از ایران برچیده خواهد شد ولی کاری حساب شده لازم است که تمام ظرفیت‌های ما به صورت هماهنگ به کار بیاید و از ظرفیت خود افغان‌ها هم در این زمینه استفاده شود.