سناریوهای فراروی جریان صدر پس از پایان مهلت 40 روزه مقتدی

احسان الشمری، تحلیگر سیاسی عراق ، از وجود چندین سناریو با نزدیک شده به پایان مهلت چهل روزه تعیین شده از سوی « مقتدی الصدر » رهبر جریان صدر برای کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم»، تصریح کرد: چندین سناریو پس از مهلت تعیین شده از سوی مقتدی الصدر برای چارچوب هماهنگی که از اول ماه مبارک رمضان آغاز شده، وجود دارد.

الشمری توضیح داد: در صورت عدم توافق میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی در برگزاری نشست پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور و توافق بر سر نامزد نخست‌وزیری طی مرحله آتی، انتظار می‌رود که الصدر یکی از چهار سناریوی موجود را انتخاب کند.

به گفته این تحلیلگر، نخستین سناریو این است که پس از مهلت تعیین شده، در صورت انحلال ائتلاف سه‌گانه، مقتدی به منظور فاصله گرفتن از دولت بعدی، اپوزیسیون پارلمانی اعلام کند، زیرا وی معتقد است که آن‌چه از احزاب سنتی تشکیل شود، برای مردم عراق قابل قبول نخواهد بود و پست‌های وزارتی باید میان آن‌ها تقسیم شود.

این تحلیلگر عراقی افزود، سناریوی دوم این است که مقتدی الصدر از طریق فراکسیون الصدر، درخواست انحلال پارلمان را به ریاست مجلس ارائه کند که این درخواست از سوی اکثر  فراکسیون‌های سیاسی رد شده و به آن رأی نخواهند داد. بنابراین فراکسیون الصدر احتمالا ناگزیر شود که به سناریوی سوم روی آورد؛ یعنی مراجعه به دادگاه فدرال برای صدور حکم انحلال پارلمان.

الشمری تصریح کرد: «سناریوی چهارم این است که بین جریان الصدر و چارچوب هماهنگی توافق حاصل شود، مشروط بر این‌که مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر، مسئولیت کامل دولت بعدی را بر عهده نداشته باشد و این موضوع هم ایراداتی دارد».

مقتدی الصدر، اوایل فروردین جاری و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، بار دیگر اعلام کرد که وی و همپیمانانش، فراکسیون بزرگتر پیروز در انتخابات هستند و این یک پیروزی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

صدر در ادامه افزود که اولین نفری بوده که توانسته فراکسیون بزرگتر (انقاذ الوطن) را تشکیل دهد و نامزدی مقبول را برای نخست وزیری معرفی کند.

رهبر جریان صدر تاکید کرد که برای آنکه عراق بدون دولت نماند و با توجه به وخامت اوضاع امنیتی، اقتصادی و خدمات‌رسانی، وی به یک سوم تعیین‌کننده، از روز اول ماه مبارک رمضان تا روز ۹ ماه شوال فرصت می‌دهد تا با همه جریان‌ها برای تشکیل دولت اکثریت ملی بدون جریان صدر گفت‌وگو کند.

وی همچنین از اعضای جریان صدر خواست که هیچگونه دخالت منفی و یا مثبت در این امر نداشته باشند.

«احمد الموسوی» نماینده چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در واکنش به این ضرب‌الاجل دستیابی توافق با نیرو‌های اهل سنت، کُرد‌ها و برخی طرف‌های شیعه برای تشکیل دولت آینده را بعید دانست و گفت: «موفقیت چارچوب هماهنگی در متقاعد کردن نیرو‌های کُرد، اهل سنت و رفتن به سمت ائتلاف با آن‌ها برای تشکیل دولت نتیجه‌ای غیر از تکرار سناریوی شکست جریان صدر و ائتلاف سه گانه در پی نخواهد داشت».

سناریوهای فراروی جریان صدر پس از پایان مهلت 40 روزه مقتدی

به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، مقتدی الصدر  در جریان جلسه دوم انتخاب رئیس جمهور، شاهد عقب نشینی آشکاری از سوی برخی اعضای ائتلاف سه‌گانه بود و این امر وی را وارد یک تنگنای سیاسی کرد.