ارمنستان اتهام زنی تازه باکو را رد کرد

وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه ادعای جمهوری آذربایجان در زمینه عملیات خرابکاری نیروهای ارمنستان را رد کرد.

به نوشته وبگاه‌ «آرمناپرس» وزارت دفاع ارمنستان اتهامات وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه یگان‌های نظامی ارمنستان اقدام به «خرابکاری» کرده‌اند را رد کرد.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که بیانیه ارتش آذربایجان مبنی بر اقدامات خرابکارانه یگان‌های نظامی ارمنستان در شامگاه ۲۳ آوریل (شنبه چهار اردیبهشت) مبنی بر تلاش برای دستیابی به مناطق تحت کنترل ارتش جمهوری آذربایجان در جهت جنوب شرقی مرز ارمنستان کذب است.

ستاد ارتش منطقه قره باغ کوهستانی به تازگی  اعلام کرد که  نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان که  منطقه بی طرف نزدیک شهرک «سیسولان مارتاکرت» در خط تماس را نقض کرده بودند در نتیجه مذاکرات انجام شده توسط نیروهای حافظ صلح روسیه در آرتساخ، با بازگشت به مواضع اولیه موافقت کردند.

 ارمنستان اتهام زنی تازه باکو را رد کرد

پیشتر وزارت دفاع روسیه از نقض خط تماس برقرار شده توسط ارتش جمهوری آذربایجان نزدیک روستای «یاریمجا» در منطقه مارتاکرت خبر داده بود.

از سویی دیگر، «تیگران آبراهامیان» قانونگذار حزب مخالف دولت حاکم این کشور  گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که ارتش جمهوری آذربایجان به تعهد خود مبنی بر عقب نشینی از منطقه‌ای در قره باغ کوهستانی که چند روز قبل به آن حمله کرده بود، عمل کند.

 آبراهامیان گفت:« اگرچه منابع رسمی ادعا می‌کنند توافقی وجود دارد که آذربایجانی‌ها نیروهای خود را به مواضع اصلی خود بازگردانند، اما هیچ تضمینی برای تحقق این توافق وجود ندارد.»

به گفته وی، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان حتی ممکن است حمله جدیدی انجام دهند.

وی افزود: «پس از جنگ در حال حاضر وضعیت نسبتاً دشواری را برای آرتساخ و ارمنستان ایجاد شده، اما آذربایجان در تلاش است تا کنترل کامل بر بخش‌های  حیاتی آرتساخ را به دست آورد.»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کردند که پس از ده‌ها سال درگیری که هزاران کشته برجای گذاشته و به جنگی همه‌جانبه در سال ۲۰۲۰ منجر شده، خود را برای گفت‌وگوهای صلح آماده می‌کنند.دو کشور از دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی درگیر مناقشه ارضی بودند.

این منطقه کوهستانی در مرکز یک جنگ ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ قرار داشت که پیش از پایان یافتن آن با توافق آتش بس با میانجیگری روسیه، بیش از ۶۵۰۰ قربانی گرفت. این پیمان باعث شد که جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی اشغالی قبلی خود را از ارمنستان پس بگیرد.