گوترش خواستار آتش‌بس در اوکراین شد

آنتونیو گوترش که برای رایزنی در مورد اوکراین به مسکو رفته است با مقامات این کشور دیدار کرده و قرار است کمی بعدتر به کی‌یف، پایتخت اوکراین نیز سفر کند.

به گزارش آسوشیتد پرس، گوترش در ابتدا در گفتگوی تلویزیونی بیان کرد: «ما علاقه‌مند هستیم راه‌هایی پیدا کنیم تا گفتگو‌ها موثرتر انجام شود و شرایط برای آتش بس در اسرع وقت ایجاد شود. اولویت به حداقل رساندن رنج انسانی در اوکراین است».

گوترش همچنین اعلام کرد که می‌خواهد تأثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی در سایر نقاط جهان را کاهش دهد.

گوترش خواستار آتش‌بس در اوکراین شد

در کنفرانس خبری که کمی بعدتر بین دبیر کل سازمان ملل و وزیر خارجه روسیه برگزار شد، لاوروف اعلام کرد: «امیدوارم سازمان ملل به توسعه گفتگو بین کشورها بدون پیش شرط و به دور از فشار، کمک کند. نیازی به میانجیگری با طرف اوکراینی نیست، زیرا ما  اکنون هم با یکدیگر دیدار می‌کنیم».

وزیر خارجه روسیه اوضاع فعلی را نتیجه تلاش ناتو برای گسترش به شرق دانست و گفت: «آماده همکاری با سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی برای کاستن از رنج های غیرنظامیان در دونباس هستیم».

دبیرکل سازمان ملل هم در نشست مشترک خبری با وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت: به عنوان فرستاده صلح و نه دبیرکل سازمان ملل وارد مسکو شدم.

گوترش افزود: دخالت روسیه در اوکراین، نقض اصول سازمان ملل است و من خواهان توقف سریع درگیری هستم. به ایجاد گذرگاه‌های موثر انسانی که همه طرف‌ها از آن حمایت کنند، نیاز داریم. آمادگی داریم از همه امکانات خودمان برای حفظ جان غیرنظامیان در ماریوپل استفاده کنیم. به جهان چندقطبی نیاز داریم و این جنگ باید متوقف شود. تحولات در اوکراین بر جهان و در زمینه انرژی و مواد غذایی تاثیر می‌گذارد.

گوترش قرار است اواخر امروز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند.این اولین سفر دبیرکل سازمان ملل به روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین است  و مسائل بین‌المللی دیگر از جمله سوریه، لیبی و غرب آسیا از دیگر موارد مطرح شده در گفت‌و‌گوها خواهند بود.