آمریکا افغان‌ها را قربانی حملات ۱۱ سپتامبر نکند

به دنبال دستور رئیس جمهور آمریکا برای واگذاری بخشی از ذخایر ارزی افغانستان به قربانیان حملات یازده سپتامبر ، «نصیراحمد فایق» نماینده دائم افغانستان در سازمان گفته است که به رغم آن که قربانیان حملات تروریستی شایسته دریافت غرامت هستند، اما این هزینه نباید از اموال مردم افغانستان پرداخت شود. 

وی که در دادگاه قربانیان حادثه 11 سپتامبر در نیویورک شرکت کرده بود، در سخنانی گفت: هیچ شهروند افغان در حملات یازده سپتامبر مشارکت نداشته و  هیچ نوع مسئولیت اخلاقی و یا قانونی متوجه شهروندان افغانستان نبوده و نباید مردم این کشور قربانی غرامت حملات تروریستی شوند. 

این اظهارات فایق در شرایطی است که قرار است دادگاه عالی آمریکا درباره سرنوشت 3.5 میلیارد دلار برای پرداخت غرامت قربانیان حادثه یازده سپتامبر تصمیم‌گیری کند. 

آمریکا افغان‌ها را قربانی حملات ۱۱ سپتامبر نکند

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با صدور دستوری 3.5 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان را برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داد، که این دستور مشروط به  تصمیم دادگاه عالی است.

به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، آمریکا 10 میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور را مسدود کرده و در حال حاضر این موضوع بحران انسانی را برای مردم افغانستان به وجود آورده است.