ایران به هر حماقت اسرائیل پاسخ مستقیم خواهد داد

سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در سخنرانی که شب گذشته به مناسبت روز جهانی قدس انجام داد اظهاراتی مطرح کرد که بیانگر پایان مرحله گذشته درگیری میان مقاومت و رژیم صهیونیستی و آغاز یک مرحله جدید در این عرصه است. سید نصرالله در این سخنرانی معادلات جدیدی ترسیم کرد که از ورود به یک مرحله تازه از رویارویی با اشغالگران خبر می‌دهد.

معادلات راهبردی سید حسن نصرالله در مرحله جدید از رویارویی با اشغالگران

معادلاتی که دبیرکل حزب‌الله پیش از این در عرصه تقابل با دشمن صهیونیستی مطرح کرده بود اغلب مربوط به فروپاشی موجودیت رژیم اشغالگر، همزمان با سیر صعودی قدرت نیروهای مقاومت در کل منطقه و به ویژه در داخل فلسطین بود. همچنین آخرین معادله‌ای که سید حسن نصرالله در روند جنگ با دشمن صهیونیستی ترسیم کرد مربوط به جریان نبرد «شمشیر قدس» در مه سال گذشته است.

دبیرکل حزب الله در آن زمان معادله «قدس در برابر جنگ منطقه‌ای» را بیان کرد و با اعلام اینکه قدس و مسجدالاقصی خط قرمز مقاومت هستند به صهیونیست‌ها هشدار داد که هرگونه تجاوز علیه قدس و مقدسات آن به معنای ورود به یک جنگ منطقه‌ای است که در آن همه گروه‌های مقاومت برای حمایت از قدس و کل فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست بسیج می‌شوند.

بر همین اساس بسیاری از ناظران معتقدند یکی از عوامل نگرانی و هراس صهیونیست‌ها از شعله ور شدن اوضاع در اراضی اشغالی به طور کلی و قدس به شکل ویژه اجرای همین معادله سید حسن نصرالله است؛ آن هم در شرایطی که ارتش رژیم صهیونیستی حتّی توان رویارویی با گروه‌های مقاومت فلسطین و ورود به یک جنگ دیگر با آنها را ندارد و بنابراین اگر اسرائیل بخواهد وارد یک جنگ منطقه‌ای شود، در شرایطی که مهمترین حامی آن یعنی ایالات متحده آمریکا درگیر مسائل داخلی و نیز بحران اوکراین است، این رژیم قادر نخواهد بود تضمینی برای بقای خود بیابد.

اما معادلاتی که شب گذشته دبیرکل حزب‌الله ترسیم کرد متفاوت با معادلات گذشته بود و در عین حال بر معادله اخیر وی یعنی قدس در برابر جنگ منطقه‌ای تاکید می‌کرد.

- نخستین معادله، پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه سوریه است؛ جایی که رژیم صهیونیستی در این تجاوزات خود گاهی مواضع متعلق جریان مقاومت را مورد هدف قرار می‌دهد. در واقع رژیم صهیونیستی اکنون در سوریه مشغول اجرای استراتژی نخ نما شده جنگ بین جنگ‌هاست و در جایی که توان ورود به یک جنگ مستقیم با حزب الله را ندارد و البته جراتی برای تحرک مستقیم علیه ایران نیز ندارد، تلاش می‌کند از طریق تجاوز به سوریه اهدافش علیه سایر گروه‌های مقاومت را نیز عملی کند. معادله جدید دبیر کل حزب‌الله حاکی از آن است که مقاومت در مرحله جدید از رویارویی با دشمن صهیونیستی پاسخ تجاوزات این رژیم را در هر کجا به شکل مستقیم خواهد داد.

در سایه بحران اقتصادی لبنان و همچنین در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور اشغالگران تصور می‌کنند که حزب‌الله بیشتر وقت خود را معطوف به بحران‌های داخلی لبنان کرده و اکنون به پاسخگویی یا جنگ با اسرائیل فکر نمی‌کند. اما معادله‌ای که سید حسن نصرالله در این زمینه ترسیم کرد این بود که رژیم صهیونیستی باید بداند موظف است در محاسبات خود تجدید نظر کند و نه ایران و نه حزب‌الله هرگز گزینه مقابله با این رژیم را از دستور کار خارج نمی‌کنند.

ایران به هر حماقت اسرائیل پاسخ مستقیم خواهد داد

دبیرکل حزب الله در این معادله جدید خود به صهیونیست‌ها هشدار داد باید خود را برای مرحله جدیدی آماده کنند که در آن ایران به هر حماقت اسرائیل به شکل مستقیم پاسخ خواهد داد. در واقع منظور سید حسن نصرالله این بود که اگر به عنوان مثال صهیونیست‌ها بخواهند در تجاوزات خود علیه سوریه نیروهای ایرانی را مورد هدف قرار دهند باید در مرحله جدید پاسخ خود را از ایران در عمق فلسطین اشغالی دریافت کنند و همچنین حزب الله نیز به هرگونه حماقت اسرائیل پاسخ مستقیم خواهد داد.

این معادله سید حسن نصرالله به معنای آن است که قواعد درگیری که از زمان آغاز استراتژی جنگ بین جنگ‌های رژیم صهیونیستی در رویارویی این رژیم با مقاومت شکل گرفته بود به طور اساسی تغییر کرده و اینجا دیگر معادله بازدارندگی معنایی ندارد. بلکه صهیونیست‌ها در صورت ادامه این استراتژی نخ‌نما شده باید منتظر عواقب آن باشند که در قالب حملات مستقیم علیه اهداف اسرائیل در اراضی اشغالی بر سر صهیونیست‌ها آوار می‌شود.

ایران به هر حماقت اسرائیل پاسخ مستقیم خواهد داد

پیام‌های استراتژیک سخنان دبیر کل حزب‌الله

اما در کنار معادلات، پیام‌های سخنان اخیر سید حسن نصرالله که در قالب چند اخطار بزرگ برای صهیونیست‌ها مطرح شد را نیز می‌توان به شکل زیر طبقه بندی کرد. ضمن اینکه حالت چهره سید حسن نصرالله و همچنین لحن تندی که در این سخنرانی داشت حاکی از خطرناک بودن هشدارهای وی است و البته رسانه‌های صهیونیستی در بازتاب اظهارات دبیرکل حزب الله به این مسئله توجه کردند.

- همانطور که گفته شد یکی از محورهای اصلی سخنرانی شب گذشته سید حسن نصرالله تغییر معادله درگیری مقاومت با دشمن صهیونیستی در استراتژی جنگ بین جنگ‌ها بود. سید حسن نصرالله تاکید کرد که هرگونه تجاوز اسرائیل علیه اهداف ایرانی در عمق سوریه و یا هر جای دیگر با پاسخ فوری و مستقیم ایران مواجه خواهد شد. قابل توجه است که دبیرکل حزب الله هیچ حرفی درباره اینکه پاسخ ایران به حماقت رژیم‌صهیونیستی در مکان و زمان مناسب داده خواهد شد یا مثلاً ممکن است منافع اسرائیل در سایر کشورها مورد هدف قرار بگیرد، به میان نیاورد.

- بعد از آن سید حسن نصرالله اعلام کرد که ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس که در باتلاق عادی سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی گرفتار شده‌اند هشدار داده اگر قرار باشد از خاک این کشورها هرگونه تحرکی از جانب اسرائیل علیه ایران صورت بگیرد آنها باید منتظر پاسخ مستقیم ایران باشند. قابل توجه است این سخنان سید حسن نصرالله در زمانی مطرح شد که برخی منابع رسانه‌ای فاش می‌کنند رژیم صهیونیستی به دنبال تشکیل ائتلافی با سازشکاران عرب و تشکیل ناتو عربی -صهیونیستی علیه ایران است.

هشدار سید حسن نصرالله به سازشکاران عرب

بنابراین دبیرکل حزب‌الله به رژیم‌های سازشکار هشدار داد که اولا در مسیر خدمت به رژیم اشغالگر زیاده روی نکنند و در وهله دوم بدانند که ائتلاف با این رژیم برخلاف آنچه که تصور می‌کنند هیچ امنیتی برای آنها به ارمغان نخواهد آورد و قرار است این کشورها سپر دفاعی اسرائیل در هر جنگ آینده باشند.

- دبیرکل حزب‌الله درباره تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی نیز به این رژیم هشدار داده و تاکید کرد که هرگونه آسیب به مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس و یا تلاش برای تجزیه زمانی و مکانی آن به معنی نابودی موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی است و هیچگونه سازش و معامله‌ای با صهیونیست‌ها درباره قدس و مسجدالاقصی وجود ندارد.

- سید حسن نصرالله در بخشی از سخنان خود به مانوری که رژیم صهیونیستی قرار است در آینده در نزدیکی مرزهای لبنان برگزار کند و نیروی هوایی و دریایی و زمینی ارتش این رژیم در آن مشارکت خواهند کرد اشاره نموده و گفت، هنگامی که این مانورهای اسرائیل آغاز شود ما در بالاترین سطح آمادگی خواهیم بود و هر گونه اشتباه و حماقت رژیم صهیونیستی پاسخ سریع و مستقیم ما را در پی خواهد داشت. این بدان معناست که صهیونیست‌ها باید بدانند حزب الله در عین پرداختن به مسائل سیاسی لبنان به ویژه در آستانه انتخابات پارلمانی هرگز از معادلات نظامی خود در برابر رژیم اشغالگر غافل نمی‌شود.

- دبیرکل حزب الله همچنین به ستایش عملیات‌های استشهادی فلسطینیان در سراسر اراضی اشغالی پرداخته و خواستار ادامه و تشدید آنها شد. در شرایطی که این عملیات‌ها غیر قابل پیش‌بینی هستند و همچنین اجرای آنها نیازی به اتاق عملیات خاصی ندارد یک تهدید امنیتی بزرگ برای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود. همانطور که سیدحسن نصرالله اشاره کرد این عملیات‌ها معادله امنیت و اشغالگری که رژیم صهیونیستی بر اساس به وجود آمده را از بین برد.

مرحله حذف پروژه صهیونیستی از منطقه

همان گونه که گفته شد مهمترین پیام و شاید معادله جدیدی که در سخنان سید حسن نصرالله به آن اشاره شد، پایان مرحله قدیمی تقابل مقاومت و رژیم صهیونیستی در منطقه است و مرحله جدید همراه با غافلگیری‌هایی خواهد بود که در قالب حمله و پاسخ‌های مستقیم به صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی خود را نشان می‌دهد و تهدید اساسی برای موجودیت آن است. حتی شاید این مرحله، مرحله پایان موجودیت رژیم اشغالگر و حذف پروژه صهیونیستی از منطقه باشد.

سید حسن نصرالله به خوبی می‌داند که صهیونیست‌ها کلمه به کلمه سخنان او را به دقت دنبال می‌کنند و کارشناسان و مراکز تحقیقاتی زیادی به تحلیل و بررسی اظهارات وی می‌پردازند. همانطور که سخنرانی اخیر دبیرکل حزب‌الله نیز مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان صهیونیست‌ قرار گرفت.

در همین زمینه، «حزی سمنتوف» تحلیلگر امور عربی در شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سخنان حسن نصرالله که عملیات‌های انفرادی فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها را ستایش کرده بود نشان می‌دهد که محافل امنیتی و نظامی اسرائیل روزهای پرچالشی را پیشِ‌روی خود خواهند داشت. همچنین ممکن است فلسطینیان حملات دیگری در داخل اسرائیل (اراضی اشغالی) انجام دهند؛ ضمن اینکه خنثی کردن این عملیات‌ها بسیار دشوار خواهد بود. همچنین حماس در هفته‌های آینده به تشویق فلسطینی‌ها برای انجام عملیات‌های استشهادی ادامه خواهد داد و این یک چالش بزرگ برای مؤسسات امنیتی و نظامی اسرائیل به‌شمار می‌رود.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نیز به بازتاب بخشی از سخنان سید حسن نصرالله پرداخته و اعلام کرد که ایران به کشورهایی که با اسرائیل توافق صلح امضا کرده‌اند اطلاع داده است که هرگونه تحرک علیه تهران از اراضی آنها با پاسخی قاطع‌تر از جانب ایران مواجه خواهد شد و این پیام هشدارآمیز به اسرائیل نیز ارسال شده است.

صهیونیست‌ها می‌دانند که سخنان سید حسن نصرالله همواره جدید و با توجه به موقعیت زمانی است و پیام‌های زیادی دارد. سخنرانی شب گذشته سید حسن نصرالله هر چند خیلی طولانی نبود اما پیام‌ها و معادلات جدید زیادی داشت که نوید یک مرحله خطرناک برای صهیونیست‌ها را می‌دهد.