نخست وزیر و وزیر دفاع اسپانیا، قربانی جاسوسی پگاسوس

دولت اسپانیا اعلام کرد: تلفن‌های همراه پدرو سانچز، نخست وزیر و مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع این کشور به طور غیر قانونی و با استفاده از نرم افزار صهیونیستی پگاسوس هدف شنود غیر قانونی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فلیکس بولانوس از مسئولان دولت اسپانیا گفت: این مسئله در حد فرضیه و گمانه زنی نیست بلکه رویدادی بسیار بزرگ است.

رژیم صهیونیستی مدت هاست به دلیل استفاده برخی دولت‌ها از پگاسوس برای جاسوسی از فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و سیاستمداران تحت فشار جهانی قرار گرفته است. شرکت صهیونیستی «ان‌اس‌او» می‌گوید پگاسوس را فقط به منظور مبارزه با جرم، جنایت و تروریسم به دولت‌ها می‌فروشد و نمی‌تواند هیچ یک از مشتریان موجود یا بالقوه این نرم افزار را تایید یا رد کند. ان اس او ادعا کرده که هیچ تعهدی نسبت به استفاده از این جاسوس افزار پس از فروخته شدن به مشتریان دولتی خود ندارد و به هیچ وجه در عملکرد این سیستم دخالت ندارد.

 نرم افزار پگاسوس می‌تواند به طور یکپارچه به تلفن همراه نفوذ کند و به اپراتور‌های آن اجازه دهد به محتویات و تاریخچه موقعیت مکانی دستگاه دسترسی داشته باشند.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسپانیا، قربانی جاسوسی پگاسوس

بر اساس تحقیقاتی که ۱۷ منبع رسانه‌ای از جمله لوموند و گاردین منتشر کردند، نرم‌افزار پگاسوس امکان جاسوسی از دست کم ۱۸۰ روزنامه نگار، ۶۰۰ سیاستمدار و نیز ۸۵ فعال حقوق بشر و ۶۵ نفر از سران تجاری جهان را از سال ۲۰۱۶ فراهم کرده است. از جمله کسانی که در لیست جاسوسی قرار گرفتند، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بودند.