رفتار غیرانسانی مقامات سعودی با زندانیان آزادی بیان

یک سازمان حقوق بشری اعلام کرد حقوق بازداشت شدگان آزادی بیان و سیاسی در زندان‌های عربستان سعودی در عید فطر و ماه مبارک رمضان به شدت نقض شده است.

سازمان حقوق بشری Launch Good اعلام کرد که بازداشت شدگان سیاسی که به ناحق در عربستان سعودی زندانی هستند، نباید فراموش شوند، زیرا آنها از سختی‌های ناموجه مانند شرایط سخت زندان، محرومیت از نماز جماعت، کتاب خواندن و ملاقات با خانواده رنج می‌برند.

این سازمان اعلام کرد که دولت عربستان سعودی در ماه رمضان و عید فطر اقدامات ناشایستی را علیه زندانیان سیاسی انجام می‌دهد. مقامات سعودی به این بازداشت شدگان سیاسی وعده آزادی در عید فطر داده‌اند که این امر امید بازداشت‌شدگان و خانواده‌های آنها را افزایش می دهد، اما در واقع دولت علاوه بر افزایش مدت محکومیت، آنها را برای سال‌ها بدون هیچ اتهامی زندانی می‌کند.

بدرفتاری و شکنجه بازداشت‌شدگان سیاسی در ماه رمضان و عید فطر متوقف نمی‌شود. آن‌ها در ماه مبارک رمضان در معرض رنج روحی ناشی از تعویق یا لغو مداوم جلسات دادگاه و تهدید به شکنجه یا حتی مرگ قرار داشتند.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی اعلام کرد که نقض شدید بازداشت‌شدگان آزادی بیان در زندان‌های عربستان، واقعیت حقوق بشر در عربستان و دروغ‌های تلاش برای اصلاح آن را فاش می‌کند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌هایی که به سازمان‌های حقوق بشری رسیده است نشان می‌دهد که « عیسی النخیفی» فعال و مدافع حقوق بشر در زندان « الحائر» در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

سال‌هاست که فعالان بازداشت‌شده در عربستان سعودی دست به اعتصاب غذا می‌‌زنند تا از این طریق دولت را برای ممانعت از تخلفات صورت گرفته علیه آن‌ها، تحت فشار قرار دهند.

در 15 آگوست 2021 تعدادی از فعالان سیاسی زندانی در عربستان سعودی در اعتراض به شرایط نامناسب زندان های این کشور و برخورد نامناسب با آنها دست به اعتصاب غذا زدند. «عبدالله حامد» از فعالان انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان در اعتراض به برخورد نامناسب با وی در زندان دست به اعتصاب غذا زد که پس از وی شمار دیگری از زندانیان سعودی از جمله «محمد القحطانی» و «عبدالکریم الخضر» نیز به این اعتصاب پیوستند.

زندانیان سیاسی عربستان امیدوارند تا اعتراض آنان موجب اقدام فوری برای متوقف کردن نقض حقوق بشر در زندان های این کشور شود.

رفتار غیرانسانی مقامات سعودی با زندانیان آزادی بیان

عربستان سعودی پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است.

گفته می شود که هزاران نفر در زندان های موسوم به سیاهچاله در عربستان سعودی رنج می کشند بدون اینکه نشانه ای از آزادی آن ها وجود داشته باشد. زندانیان سیاسی و مهاجرانی که دستگیر شده‌اند در بدترین شرایط زندان های عربستان زندگی می کنند. شکنجه این زندانیان به روش های مختلفی مانند شوک الکتریکی، کتک زدن، محرومیت از خواب، اجبار به نشستن در شرایط استرس زا و وارونه آویزان شدن صورت می گیرد. تصاویر و ویدیوهایی که به زندان های عربستان منتسب شده نشان می دهند که سلول های کوچک مملو از زندانی بوده، زندانیان در سالن ها کنار هم می خوابند و رد شلاق روی پشت زندانیان دیده می شود.