خطر تکرار تجربه سوریه در این کشور

نظرسنجی‌های انجام شده در سوریه نشان می‌دهد اکثریت سوری‌ها با اعزام نیروهای خارجی به اوکراین مخالف هستند، زیرا بیم تکرار رخدادهای کشورشان را در این منطقه داشته و نگران آن هستند که این کشور نیز به صحنه کشمکش‌های منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شود.

روز به روز دامنه جنگ در اوکراین گسترش پیدا می‌کند و اشکال و ابعاد جدیدی به خود گرفته و سایه آن بر ثبات زندگی مردم سنگینی می‌کند، جذب نیروهای خارجی نیز به بطن این جنگ وارد شده و به سلاح تهدیدآمیزی در اختیار طرف‌های متخاصم تبدیل شده است.

گزارش‌های امنیتی و اطلاعاتی و اظهارنظرهای غربی در کنار تصاویر میدانی، همگی بیانگر سرازیر شدن هزاران نفر از جنگجویان با گرایش‌های دینی و سیاسی مختلف است تا به نیابت از طرف‌های درگیر در اوکراین در آنجا بجنگند، امری که باعث افزایش نگرانی از تبدیل شدن این کشور به صحنه دیگری از صحنه‌های کشمکش بین روسیه و آمریکا شده است.

عبدالحمید سلهب تحلیلگر سیاسی سوری در این زمینه می‌گوید: در واقع اگر از منظر انگیزه‌های مادی به این جنگ نگاه کنیم، باید گفت بله، نیاز مادی هم در شکل گیری این پدیده تاثیرگذار بوده و فرد با توجه به نیاز مادی خود در این جنگ مشارکت می کند تا در مقابل آن، پول دریافت کرده و بتوان به ادامه زندگی بپردازد، واژه مزدور در چنین شرایطی واژه‌ای رایج است.

این مسئله در رابطه با کشورها هم صدق می‌کند، وقتی می‌گوییم اوکراین بسیاری از مزدوران را برای جنگ در مقابل دریافت حقوق در اوکراین به اینجا کشانده است، در واقع برای تامین نیرو برای اوکراینی‌ها به آن می‌پردازد، روس‌ها هم بسیاری از افراد داوطلب را برای جنگ جذب می‌کنند تا از آنها برای جنگ در جریان عملیات نظامی ویژه استفاده کنند.

خطر تکرار تجربه سوریه در این کشور

اعزام جنگجویان از کشورهای دیگر صرف نظر از تابعیت آنها براساس قوانین بین المللی جرم قلمداد می‌شود و کشورها در صورت ارتکاب آن و همکاری در این زمینه مجازات می‌شوند.

نظرسنجی‌های انجام شده در سوریه نشان می‌دهد اکثریت سوری‌ها با اعزام نیروهای خارجی به اوکراین مخالف هستند، زیرا بیم تکرار رخدادهای کشورشان را در این منطقه داشته و نگران آن هستند که این کشور نیز به صحنه کشمکش‌های منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شود.

 بسیاری از جوانان در سوریه و خارج از آن برای کسب درآمد به دیگر کشورها جهت جنگیدن می‌روند، افرادی که به مزدور شهرت پیدا کرده اند، آیا شما با این‌ایده موافقید؟

یک جوان سوری در این زمینه می‌گوید: نه، البته به طرفی که با آن می‌جنگی هم بستگی دارد، به هر شکل آنها هم انسان هستند و شما نمی‌توانید پول را در مقابل زندگی بشری قرار دهید. تصور می‌کنم اکثر جوانان امروز برای کمک به خانواده‌های خود دست به این کار می‌زنند، اکثر خانواده‌هایی که در سوریه ساکن هستند دست کم یک نفر را خارج از کشور دارند که به خانواده خود کمک می‌کند زیرا راه دیگری برای امرار معاش نیست، تصور می‌کنم صرفا برای کمک مالی است، گرچه برخی‌ها نیز به دلایل فرهنگی یا اجتماعی دست به این کار می‌زنند.

جوان دیگری  می‌گوید: نه، به طور حتم، این منافی تمامی آداب و رسوم و دین و منطق است.

یک شهروند دیگر هم خاطر نشان می‌کند: به طور حتم دلایل موجود در پس این اقدام مادی است، شرایط مادی در کشور یا مردم شرایط ضعیفی شده است، اما باید گفت هر کسی که خیری برای کشورش نداشته باشد، خیری برای دیگران هم ندارد، ما به عنوان باغدار می‌دانیم که درختی که در زمینش ریشه ندواند، ثمره نخواهد داد.

جوان دیگری می‌گوید: من به طور کل مخالف جنگ‌ها هستم، هر جا که باشد چه در کشورهای عربی باشد یا کشورهای خارجی یا اروپایی، جنگ امری بسیار قبیح است، در رابطه با جوانانی که برای جنگ به دیگر کشورها می‌روند و به ویژه جوانانی که از کشورمان می‌روند به نظرم اگر به جای رفتن و جنگ در کشورهای دیگر به ارتش کشورمان بپیوندند، ما از مدت‌ها پیش می‌توانستیم از بحران خارج و از دست تروریست‌ها راحت شویم، تروریست‌هایی که در کشورما حضور دارند، پس به جای آن که برای جنگ به خارج بروند در ساختار ارتش عربی سوریه بجنگند، ارتش به آنها بیش از کشورهای دیگر نیازمند است، البته من مخالف جنگ در هر کجا هستم.

شهروند دیگری خاطر نشان می‌کند: هر کسی شرایط خاص به خود را دارد، به طور حتم شرایط اقتصادی در راس قرار دارد اما این شرایط نباید باعث شود فرد برای جنگ به خارج از کشورش برود، در داخل کشور شاید این کار ممکن باشد اما خارج از آن به طور حتم نه.

نظر یکی دیگر از شهروندان سوری را جویا شدیم که وی در پاسخ می‌گوید: هر فردی موظف به دفاع از کشورش است، باید برای کشورش بجنگد، اگر شرایط ایجاب کند و کشورش به او نیاز داشته باشد در جای دیگری بجنگند او باید این کار را انجام دهد، اما این کار باید با هماهنگی با دولت کشورش انجام شود، او نباید از چارچوب میهنی و ملی خویش خارج شود، اما مشکل تنگنای اقتصادی در حال حاضر، انسان را وا می‌دارد برای غذا و داروی فرزندان خود دست به هر کاری بزند.

کارشناسان نظامی در گزارش‌های خود با استناد به برخی از منابع موجود تخمین می‌زنند حدود بیست و پنج هزار داوطلب خارجی به اوکراین سفر کرده‌اند تا به نیروهای کی‌یف بپیوندند،

برخی سایت‌های سوری هم اعلام کردند روسیه به سوری‌ها حقوق ماهیانه بیش از یک هزار دلار را برای سفر به اوکراین و فعالیت به عنوان نگهبان در چارچوب قراردادهای شش ماهه پیشنهاد کرده است.

برای فرار از فقر و مشکلات زندگی و نیز جنگ ها، ممکن است هزاران نفر از جنگجویان صدها کیلومتر را برای جنگیدن در مقابل پول طی کنند.

در سوریه و نیز در عراق و لیبی و بسیاری از کشورهای منطقه شرایطی به مراتب بدتر از جنگ دایر در اوکراین را شاهد هستیم، جنگی که باعث کشته شدن صدها نفر و فرار هزاران نفر دیگر شد.