محور گفت‌وگوی جانسون و زلنسکی

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون از فرصت برای سخنرانی در پارلمان اوکراین استقبال و عنوان کرد که ارزش‌های دموکراتیک اوکراین به عنوان وزنه تعادلی برای آنچه او «استبداد در حال شکست روسیه» خواند اهمیت دارد. رئیس جمهوری اوکراین هم اظهار داشت که استقبال پارلمان اوکراین از سخنرانی جانسون از صمیم قلب بوده و اهمیت حمایت انگلیس از اوکراین را نشان داد.

بوریس جانسون دو روز پیش در پارلمان اوکراین سخنرانی کرد و جنگ در این کشور را فصلی حماسی در تاریخ اوکراین خواند. وی در ادامه اظهارات تحریک‌آمیزی که عملاً انگلیس را در آستانه تقابل نظامی مستقیم با روسیه قرار داده است، گفت: هنگامی که کشور من در طول جنگ جهانی دوم با تهدید تهاجم مواجه شد، پارلمان ما - مانند شما - در طول درگیری به جلسات خود ادامه داد و مردم بریتانیا چنان اتحاد و عزمی را نشان دادند که ما از زمان بزرگترین خطر خود به عنوان بهترین ساعت خود یاد می‌کنیم.

نخست وزیر انگلیس ادعا کرد: «اکنون بهترین ساعت برای اوکراین است، فصلی حماسی در داستان ملی شما که برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند و بازگو خواهد شد.»

 محور گفت‌وگوی جانسون و زلنسکی

وی همچنین افزود: «امروز پیامی برای شما با این محتوا دارم که اوکراین، پیروز میدان خواهد بود و آزاد خواهد شد.» او تاکید کرد که انگلیس، هر آن چه در توان دارد را برای پاسخگو ساختن روسیه در قبال جنایات جنگی که در اوکراین مرتکب شده، به کار خواهد بست.  جانسون در همین پیوند از کمک‌های نظامی به کی‌یف به ارزش ۳۰۰ میلیون پوند خبر داد و گفت: «تلاش‌ها برای حمایت از کی یف در مواجهه با جنگ پوتین را افزایش دادیم.»

بر اساس این گزارش جانسون و زلنسکی درباره الزامات نیروهای مسلح اوکراین، از جمله تهیه تسلیحات دوربرد برای جلوگیری از بمباران غیرنظامیان، بحث کردند.  نخست ‌وزیر انگلیس همچنین اهمیت یک فرآیند قضایی و مستقل بین‌المللی را برای اطمینان از پاسخگویی مسئولین جنایات در اوکراین و حمایت مستمر بریتانیا از جمع‌آوری شواهد جنایات جنگی را تشریح کرد.

 بیش از دو ماه از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد؛ سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

تنش‌های مرزی میان روسیه و اوکراین به تازگی به دنبال افزایش تحرکات نظامی مسکو در حالی با فشار و نفوذ غرب تشدید شده که کاخ کرملین بارها اعلام کرده است که این فعالیت‌ها در مسیر تامین امنیت ملی روسیه و در خاک این کشور بوده و تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.

این درحالیست که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

رسانه‌ها اخیراً گزارش کردند، لندن نگران است که دیگر متحدان ناتو، اوکراین را مجبور کنند که هر چه سریع‌تر به حل و فصل درگیری با روسیه بپردازد، اما لندن هرگونه ایده امضای توافق صلح با روسیه را رد می‌کند و در مقابل اصرار دارد که کی‌یف باید اول از همه در قدرتمندترین موضع ممکن قرار بگیرد.