ادعای لندن درباره روسیه

همزمان با تاکید روسیه بر توقف درگیری‌ها در ماریوپل برای خروج غیرنظامیان و همچنین نظامیان محبوس شده در یک کارخانه در این شهر، انگلیس مدعی تداوم حملات روسیه به ماریوپل شد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (جمعه) ادعا کرد: «نیروهای روسی در ماریوپل، برای دومین روز به حمله زمینی خود به کارخانه فولاد آزوفستال ادامه داده‌اند، این برخلاف اظهارات روسیه است که ادعا می‌کنند تنها به دنبال مسدود کردن ورودی‌های آن هستند».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «تلاش مجدد روسیه برای تامین امنیت آزوفستال و تکمیل تصرف ماریوپل احتمالاً با مراسم بزرگداشت روز پیروزی نهم می و تمایل [ولادیمیر] پوتین برای دستیابی به موفقیت نمادین در اوکراین مرتبط است».

ادعای لندن درباره روسیه

وزارت دفاع انگلیس در گزارش خود مدعی شد: «این تلاش به قیمت پرسنل، تجهیزات و مهمات برای روسیه تمام شده است. در حالی که مقاومت اوکراین در آزوفستال ادامه دارد، خسارات روسیه باعث فرسایش و ناکام گذاشتن برنامه‌های عملیاتی آنها در جنوب دونباس می‌شود».

پیش از این نیز لندن با اشاره به حملات موشکی روسیه به سراسر اوکراین، مدعی شده بود روسیه به‌دنبال کنترل کامل بر خط ساحلی دریای سیاه در اوکراین است. (جزئیات بیشتر)

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.