پشت پرده دغلبازی سعودی در مساله آزادسازی اسرای یمنی

این اسرایِ ادعایی، با لبخند و همراه دسته گل‌هایی که ائتلاف متجاوز سعودی به آنها اهدا کرده بود، در هواپیما نشسته بودند. اهدای گل از سوی ائتلافی، که طی فقط 30 روز اخیر- ناگفته نماند 7 سال تجاوز، کشتار و ویرانی-، 12 یمنی را به خاک و خون کشید، اقدامی بسیار تعجب‌آور است علاوه بر اینکه، در حالی این اسرای ادعایی با هواپیما عازم کشورشان شدند که این ائتلاف متجاوز فرودگاه صنعا را بر روی بیماران و موارد بشردوستانه بسته است.

ولی بعد از 3 روز از طرح ادعایی ائتلاف متجاوز برای ازادی 163 تن از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ، بیانیه کمیته ملی اسرای دولت نجات ملی یمن پرده از واقعیت‌ها برداشت و دروغ سعودی را برملا کرد. طبق این بیانیه، 117 تن را که عربستان سعودی آزاد کرده غیر از 5 نفر، بقیه اسیر جنگی نیستند و 4 نفر نیز صیادانی بودند که در دریای سرخ ربوده شده بودند.

کمیته ملی اسرای یمن با بیان اینکه پرونده اسرا یک پرونده انسانی است که نباید برای کاسبی و سیاسی کاری باشد، تأکید کرد که نمی‌توانیم به رژیم سعودی اجازه دهیم پرونده اسرا را سیاسی، از کارگران یا زندانیان یمنی و ملیت‌های مختلف استفاده کرده و آنها را به عنوان اسیر جنگی معرفی کند.

از اینجا دلایل هیاهوها و جنجال‌های سعودی و بین‌المللی درخصوص "این طرح انسان‌دوستانه" مشخص می‌شود زیرا آنها به دنبال بزک کردن وجهه ائتلاف متجاوز بدون هیچ هزینه‌ای هستند، این درحالی است که فرودگاه صنعا همچنان بر روی بیماران و دیگر موارد بغرنج بشردوستانه بسته است و از سوی دیگر این ائتلاف همچنان به نقض اتش‌بس در مناطق مختلف یمن ادامه می‌دهد.

پشت پرده دغلبازی سعودی در مساله آزادسازی اسرای یمنی

طی سال جاری، دولت نجات ملی یمن در صنعا، با هماهنگی سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی برخی طرح‌های انسان‌دوستانه را به صورت یک‌طرفه اجرا کرد و طی آن، افزون بر 400 اسیر جنگی را بدون هیچ چانه‌زنی و یا گروکشی آزاد کرد؛ زیرا معتقد است که این مساله یک پرونده کاملا انسانی است. در حالی‌که ائتلاف سعودی این پرونده را به مزایده و باج‌گیری گذاشته و کارگران یمنی و زندانیان از ملیت‌های مختلف را که طی سال‌های جنگ به گروگان گرفته، به عنوان اسیر جنگی معرفی می‌کند تا چهره سیاه خود را بزک و خود را به عنوان فرشته صلح معرفی کند.