تبدیل اتحادیه اروپا به کانون تولید و قاچاق کوکائین در جهان

مرکز نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا اعلام کرد، اروپا به یکی از کانون‌های تولید و قاچاق کوکائین به سایر نقاط جهان بدل شده و درعین حال یکی از بزرگترین بازارهای مصرف این ماده مخدر است. این نهاد درباره افزایش تولید ماده روان گردان مت آمفتامین نیز هشدار داد.

طبق برآوردهای این نهاد پس از کانابیس، کوکائین پر مصرف‌ترین ماده مخدر در اروپاست و میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند. آمارهای یوروپل و مرکز نظارت بر مواد مخدر اروپا نشان می‌دهد که فروش کوکائین در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ میلیارد یورو بوده است.

بازار معاملات و فروش کوکائین به دلیل افزایش تولید این ماده در آمریکای جنوبی و توسعه امکانات تولید آن در داخل اروپا با سرعت در حال رشد است. نهادهای مسئول در اتحادیه اروپا هشدار می‌دهند که تحت تاثیر تولید انواع کشیدنیِ کوکائین که برای سلامت بسیار مضرتر است، بازار این ماده مخدر می‌تواند گسترش یابد.

گزارش مشترک یوروپل و مرکز نظارت بر مواد مخدر اروپا می‌افزاید: «افزایش تولید کوکائین در داخل اروپا نشان می‌دهد که نقش این منطقه در تجارت جهانی مواد مخدر تغییر کرده است.»

تحقیقات این نهادها نشان می‌دهد که مرکز تجارت کوکائین در اروپا بلژیک است. بر اساس تازه‌ترین آمارهای رسمی که مربوط به سال ۲۰۲۰ است نیروهای انتظامی در این کشور بیش از ۷۰ تن کوکائین کشف و ضبط کرده‌اند. از این نظر هلند در رتبه دوم است و در همان سال حدود ۴۹ تن کوکائین در این کشور ضبط شده است.

گزارش مشترک یوروپل و مرکز نظارت بر مواد مخدر اروپا می‌افزاید که بر اساس اطلاعات مربوط به ضبط و کشف مواد شیمیایی لازم برای فرآوری کوکائین کشورهای بلژیک، هلند و اسپانیا به ترتیب مرکز اصلی تولید کوکائین در اروپا هستند.

این گزارش خاطر نشان می‌کند که بخش زیادی از کوکائین که از آمریکای جنوبی به اروپا قاچاق می‌شود به سایر نقاط جهان از جمله خاورمیانه و آسیا منتقل می‌شود و «اروپا به یک مسیر انتقال مواد مخدر بدل شده است.»

این گزارش هشدار می‌دهد که تولید و فروش مت آمفتامین نیز در حال افزایش است هر چند تخمین دقیق آن دشوار است ولی در مقایسه با کوکائین کمتر است.

تبدیل اتحادیه اروپا به کانون تولید و قاچاق کوکائین در جهان

تحقیقات گذشته نشان می‌داد که مرکز اصلی تولید این ماده روان‌گردان شیمیایی جمهوری چک است و بیشتر در اروپای شرقی مصرف می‌شود. ولی پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که فروش و مصرف مت آمفتامین در اروپای غربی و به خصوص در بلژیک که به یکی از تولیدکنندگان اصلی مواد مخدر بدل شده، در حال رشد است.