داسیلوا بعد از ۱۲ سال به عرصه قدرت بازگشت

سائوپائولو داسیلوا که نماد چپگرایان برزیلی قلمداد می‌شود، پس از دوازده سال قصد دارد بار دیگر به عرصه قدرت بازگردد. قرار است داسیلوا نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در همایشی در سائوپائولو در جمع چهار هزار نفر از حامیان خود اعلام کند. وی پیشتر از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهور برزیل بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط سیاسی برزیل، لولا تنها کسی باشد که می‌تواند بولسونارو را شکست دهد. کارزار انتخاباتی میان این دو با رویکرد‌های کاملا متضاد می‌تواند دشوار باشد.

لولا داسیلوا رهبر حزب کارگران برزیل برای ششمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری کشور ۲۱۳ میلیون نفری برزیل قرار است دوم و سی ام اکتبر برگزار شود.

لولا به نشریه آمریکایی تایم گفته بود زمانی که ریاست جمهوری را ترک می‌کردم تصور نمی‌کردم بار دیگر نامزد آن شوم. وی معتقد است تلاش‌های او در دوران ریاست جمهوری برای کاهش سطح نابرابری‌ها و ارتقا سیاست‌های اجتماعی و آموزشی از بین رفته است. رئیس جمهور پیشین برزیل به تایم گفت توانایی آن را دارد که بیشتر و بهتر از گذشته تلاش کند.

لولا تا نوامبر سال ۲۰۱۹ به مدت یک سال و نیم به اتهام فساد زندانی بود و به نظر می‌رسید که به پایان عمر سیاسی وی فرا رسیده باشد، اما دادگاه عالی برزیل مارس ۲۰۲۱ محکومیت وی را لغو کرد. وی همواره معتقد است قربانی توطئه‌ای سیاسی شده است، زیرا قصد داشت در انتخابات سال ۲۰۱۸ و درست زمانی که در نظرسنجی‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار بود، شرکت کند.

داسیلوا بعد از ۱۲ سال به عرصه قدرت بازگشت

لولا قصد دارد از هفته آینده مبارزات انتخاباتی خود را آغاز و در همایش‌های متفاوتی در شهر‌های مختلف برزیل شرکت کند. رقیب وی یعنی بولسونارو از ماه‌ها پیش مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

تحلیلگران معتقدند لولا اگر به دنبال پیروزی است باید مانند بولسونارو راهی خیابان‌ها شود و به مردم و رای دهندگان نزدیک‌تر گردد. لولا باید حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز بیشتر کند.