تاثیر تحریم اورانیوم روسیه بر اقتصاد آمریکا

در چند ماه گذشته سیاست آمریکا درباره بخش انرژی شفاف بوده است و آن قطع وابستگی در بخش انرژی به روسیه بوده است و مقامات این کشور دیگر نمی‌خواهند که گاز و نفت روسیه را وارد کنند، اما آمریکا از نظر انرژی به یک منبع دیگر در روسیه وابسته است که اورانیوم است. نیروگاه‌های اتمی در سراسر آمریکا برای ادامه فعالیت خود به اورانیوم روسیه نیاز دارند. 

به گزارش راشاتودی، جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا گفت: ما نباید پول بیشتری به روسیه برای بخش انرژی آمریکا بفرستیم. با این حال وابستگی آمریکا به اورانیوم روسیه به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد.

روسیه سومین تامین کننده بزرگ اورانیوم آمریکا

مقدار اورانیومی که از روسیه به آمریکا وارد می‌شود بسیار قابل توجه است. بر اساس مطلب منتشر شده در نشریه وال استریت ژورنال بیش از ۹۰ درصد اورانیومی که آمریکا از آن برای سوخت نیروگاه‌های برق خود استفاده می‌کند وارد می‌شود و روسیه سومین تامین کننده بزرگ اورانیوم آمریکا است. در سال ۲۰۲۱ میزان اورانیوم وارداتی از روسیه به آمریکا در حدود یک میلیارد دلار بود.

در حال حاضر آمریکا اورانیوم را در داخل تولید می‌کند، اما فرایند فرآوری آن به سال‌ها نیاز دارد. این کاری نیست که شما یک شبه آن را انجام دهید. منتقدان نگران اثرات زیست محیطی این فرآیند هستند.

وال استریت ژورنال در این خصوص نوشت: آمریکا در حالیکه به اورانیوم خارجی نیاز دارد، نمی‌تواند توانایی تجاری خود را برای رقابت با شرکت روس اتم روسیه افزایش دهد. امروز تنها شرکت روس اتم و وزارت انرژی توانایی تولید اورانیوم با درجه غنای کم را دارند.

طبق گزارش راشاتودی، بیست درصد از برق آمریکا از طریق نیروگاه‌های برق اتمی تامین می‌شود. در حال حاضر شبکه برق در آمریکا فرسوده است. شبکه برق تگزاس در زمستان گذشته دچار قطعی گسترده شد و مردم را در سرما به حال خود رها کرد و سبب ایجاد بحران شد. حالا به نظر می‌رسد که با هدف آسیب زدن به روسیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد که آسیب بسیار بیشتری به اقتصاد آمریکا وارد کند. خانواده‌های آمریکایی حالا می‌توانند انتظار داشته باشند که علاوه بر افزایش بهای مواد غذایی و سوخت هزینه برق آن‌ها هم بالاتر و بالاتر برود.

تاثیر تحریم اورانیوم روسیه بر اقتصاد آمریکا

۲۰ درصد انرژی آمریکا از طریق منابع اتمی تولید می‌شود

سید محمد علی، تحلیلگر مسائل بین المللی در این خصوص گفت:این یک موضوع مهم است که چهار بعد سیاسی، اقتصادی، فن آوری و زیست محیطی دارد. آمریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انرژی در جهان است و یک سوم انرژی جهان را تولید می‌کند.۲۰ درصد انرژی آمریکا از طریق منابع اتمی تولید می‌شود. آمریکا ۹۳ راکتور اتمی دارد که تقریبا ۹۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کنند. تقریبا ۴۷ درصد از سوخت اتمی از روسیه، قزاقستان و ازبکستان تولید می‌شود. با توجه به تاثیرات مسائل ژئوپولتیکی بر نیاز‌های آمریکا به انرژی تصور نمی‌کنم که برای آمریکا و صنعت اتمی آن و همچنین در ارتباط با تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های دوستدار محیط زیست این تحریم‌ها مناسب باشند.