بازگشت دیپلمات‌های سفارت آمریکا به کی‌یف

منابع خبری غروب یکشنبه به وقت تهران از بازگشت برخی اعضای سفارت آمریکا به «کی‌یف» پایتخت اوکراین خبر دادند.

 به گزارش خبرگزاری «رویترز» یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت، «کریستینا کوین» دیپلمات ارشد ایالات متحده (کاردار) در اوکراین و تیمش روز یکشنبه وارد کی‌یف شدند. بازگشت اعضای سفارت آمریکا در اوکراین مصادف با  بزرگداشت «روز پیروزی» در اروپا  بود.

خبرنگار نشریه «پولیتیکو» نیز در این زمینه در توییتی نوشت که برخی اعضای سفارت آمریکا در اوکراین روز یکشنبه پس از دو ماه و نیم  ترک کی‌یف، به محل کار خود بازگشتند شد.

بازگشت دیپلمات‌های سفارت آمریکا به کی‌یف

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا چندی قبل وعده بازگشایی سفارت ایالات متحده در کی‌یف را داده بود.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر  در بیانیه‌ای درباره تعطیلی سفارت این کشور در کی‌یف گفته بود: «به صورت موقت فعالیت‌های سفارت آمریکا در کی‌یف را به دلیل افزایش حضور نظامی روسیه (در مرز اوکراین) متوقف کردیم.»

بلینکن در آن مقطع  از تمامی شهروندان آمریکایی که در اوکراین بودند خواست تا فورا این کشور را ترک کنند.  وزارت خارجه آمریکا همچنین دستور داه تا تمامی رایانه‌ها در سفارت آمریکا در کی‌یف نابود شوند.

روسیه از  پنجم اسفند گذشته (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرده است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا به عرضه تسلیحات سنگین به کی یف و آموزش نظامیان اوکراینی و همچنین تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، بر ناآرامی‌ها در این کشور اروپایی دامن بزنند و به همین دلیل با گذشت بیش از دو ماه از این درگیری‌ها هنوز جنگ ادامه دارد.