گفت و گوی تلفنی «صریح» پوتین و همتای فنلاندی

«سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند که تصمیم به عضویت کشورش در ناتو گرفته، روز شنبه با « ولادیمیر پوتین » همتای روس خود گفت‌وگو کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، دفتر نینیستو اعلام کرد: «این گفت‌وگو مستقیم و صریح بود و بدون پیدا کردن جنبه منفی خاتمه یافت».

در این بیانیه آمده است، در این مکالمه تلفنی «که از سوی طرف فنلاندی انجام شد» درباره تصمیم هلسینکی برای پیوستن به پیمان نظامی ناتو بحث شد اما «اجتناب از تنش مد نظر قرار گرفت».

در این مکالمه، نینیستو به پوتین گفت، فنلاند «قصد دارد به سوالات درخوری که درباره همسایگی با روسیه ایجاد می‌شوند به شکل صحیح و حرفه‌ای پاسخ دهد».

فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه داشته و اولین کشور دارای مرز مشترک با این کشور محسوب می‌شود که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

گفت و گوی تلفنی «صریح» پوتین و همتای فنلاندی

پنج دیپلمات و مقام غربی اعلام کرده‌اند که هم‌پیمانان ناتو انتظار دارند که فنلاند و سوئد ظرف چند روز آینده برای پیوستن به این ائتلاف درخواست دهند و به سرعت به آن‌ها عضویت در ناتو اعطا شود.

تصمیم فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده و این تصمیم در حالی که با استقبال سران این اتحاد نظامی روبرو شده هشدار روسیه را در پی داشته است.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است: «عضویت فنلاند و سوئد به ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمروی سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شوند».

با افزایش تنش میان مسکو و هلسینکی شرکت «رائو نوردیک» طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از حدود ۱۰ روز  عدم دریافت پول برق صادراتی به فنلاند صادرات برق به این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ قطع کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کاخ کرملین نیز در بیانیه جداگانه‌ای درباره این تماس نوشت: «سران دو کشور همچنین وضعیت اوکراین را به بحث گذاشتند. پوتین به‌طور اخص عقیده خود درباره روند مذاکرات بین طرف‌های اوکراینی و روسی را به اشتراک گذاشت که اساساً از سوی کی‌یف متوقف شده است».

در این بیانیه درباره مذاکرات روسیه و اوکراین برای خاتمه دادن به درگیری‌ها آمده است: «طرف اوکراینی هیچ تمایلی برای مذاکرات جدی و سازنده ندارد».

«ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز گذشته (جمعه) در مصاحبه با یک شبکه ایتالیایی تأکید کرد، شرط او برای گفت‌وگو با پوتین این است که «اتمام حجتی در کار نباشد» و روس‌ها قلمرو اوکراین را ترک کنند.

رئیس جمهور اوکراین که تأکید دارد کریمه و دونباس هنوز بخشی از خاک این کشور هستند گفت: «معتقدم که این [پیشنهاد] کاملاً غیر قابل توجیه است. این کار اتلاف وقت است».

زلنسکی گفت: «من هرگز درباره به رسمیت شناختن استقلال کریمه صحبت نکردم و هرگز درباره به رسمیت شناختن آن به عنوان بخشی از خاک روسیه صحبت نخواهم کرد».

روسیه از ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. پوتین هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرده است.