جهان به سمت جنگ جهانی سوم و گرسنگی پیش می‌رود

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در ویدئوی هفتگی خود به بررسی موضوع اوکراین پرداخت و این مسئله را از ابعاد نظامی و موضوع غذا بررسی کرد.

به باور عطوان، امنیت غذایی در جهان با تهدید روبرو شده است، زیرا روسیه و اوکراین که درگیر جنگ با یکدیگر شده اند دستکم ۳۰ درصد نیاز‌های غذایی جهان را تأمین می‌کنند. این مسئله بسیار مهم و خطرناک است. بیم آن می‌رود که جهان بخصوص کشور‌های فقیر دچار گرسنگی شوند. قیمت غذا و گندم افزایش پیدا کرده است که افزایشی چهل درصدی را در سه ماه گذشته نشان می‌دهد. همه جهان با بحران اقتصادی ویرانگری روبرو شده است. اگر بحران غذا در جهان روی دهد فاجعه‌ای ویرانگر خواهد بود و خطرناک‌تر از همه این که از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌شود همانطور که اعراب در سال ۱۹۷۳ از سلاح نفت استفاده کردند.

وی در ادامه به بررسی ابعاد نظامی بحران اوکراین پرداخت و گفت: آخرین برآورد‌ها حاکی از آن است که روسیه منطقه دنباس و دریای آزوف و شهر خرسون و ماریوپل را به کنترل خود در آورده است و تعداد زیادی از نظامیان اوکراینی هم تسلیم نیرو‌های روسیه شده اند و با اتوبوس به مسکو منتقل شده اند. این مسئله بسیار مهم است. روسیه از یکصد و پنجاه هزار نیروی نظامی خود در برابر سیصد و پنجاه هزار نیروی اوکراینی استفاده کرد. آمریکا و اروپا حتی یک نیرو هم به اوکراین اعزام نکردند و در واقع ملت اوکراین را تنها گذاشتند و قربانی کردند. الآن روسیه در مرحله اول جنگ موفق شده و منطقه دنباس را تحت کنترل خود در آورده است و راهی برای ارتباط زمینی با شبه جزیره کریمه ایجاد کرده است. این بحران از آنجا آغاز شد که برخی کشور‌ها شروع به عضویت در ناتو کردند.

عطوان  در ادامه تحلیل خود آورده است: روسیه اعلام کرد سال ۱۹۹۱ پس از پایان جنگ سرد توافق کردیم ناتو در ازای انحلال پیمان ورشو، دست از توسعه و افزایش نفوذ خود (به سمت شرق) بردارد، اما اکنون نه تنها اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شده است بلکه سوئد و فنلاند نیز رسما خواستار الحاق به ناتو شدند. این کار‌ها روسیه را تحریک می‌کند. این در حالی است که باید اوضاع را آرام کنند نه این که تنش به وجود بیاورند. فنلاند حدود هزار و چهارصد کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و سوئد نیز در تیررس (روسیه) قرار دارد. روسیه نیز در واکنش به این اقدامات اعلام کرد ۱۲ پایگاه نظامی در مرز‌های غربی خود در نزدیک فنلاند و سوئد ایجاد می‌کند.

به گفته عطوان، سوئد و فنلاند کشور‌های بی طرفی بودند آن‌ها در طول هشتاد سال گذشته از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون سیاست بی طرفی در پیش گرفته بودند و کشور‌های پیشرفته‌ای هم هستند و اقتصاد خوبی هم دارند. محصولات آن‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان استفاده می‌شود. اما چرا این سیاست را در پیش گرفتند؟ از حمله روسیه هراس دارند؟ روسیه که در طول هشتاد سال گذشته به آن‌ها حمله نکرده است. درخواست آن‌ها برای پیوستن به ناتو برای روسیه تحریک آمیز است. چرا؟ چون سران کشور‌های عضو ناتو در نشستی مجازی و سری تصمیم گرفته اند شکستی راهبردی و سنگین به روسیه وارد کنند و روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور را تحقیر کنند. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد «ما به این اقدامات پاسخ می‌دهیم. دکترین ارتش روسیه این است که اگر موجودیت این کشور با تهدید روبرو شود از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.» شویگو خودش به این مسئله اشاره کرد و این به معنای جنگ جهانی سوم و هسته‌ای است. فاجعه است. روسیه در برابر الحاق فنلاند و سوئد به ناتو ساکت نمی‌نشیند. الآن همه امید‌ها به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است.

جهان به سمت جنگ جهانی سوم و گرسنگی پیش می‌رود

سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در ادامه سخنان خود به موضوع امنیت غذایی در جهان پرداخت و گفت: این مسئله بسیار مهم است. چین، هند و روسیه از بزرگترین تولید کنندگان گندم هستند و آمریکا پس از آن‌ها قرار دارد. همه این کشور‌ها علیه آمریکا با یکدیگر متحد هستند یا دستکم با آمریکا نیستند. دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد غربی‌ها ما را محاصره و تحریم می‌کنند و با ما می‌جنگند و بعد می‌گویند امنیت غذایی به خطر افتاده است.

۸۵ درصد گندم مورد نیاز مصر از روسیه و اوکراین وارد می‌شود و الآن این دو کشور در حال جنگ هستند. اوکراین ماهانه پنج میلیون تن گندم صادر می‌کرد و با این گندم غذای پانصد میلیون گرسنه در جهان را تامین می‌کرد و الآن پنج میلیون تن در ماه به دویست هزار تن کاهش یافته است. قیمت گندم به شدت افزایش یافته است. این فاجعه است.

عطوان در انتهای اظهارات خود آورده است: راند پل سناتور آمریکایی می‌گوید اگر بخواهیم چهل میلیارد دلار به اوکراین کمک کنیم باید از چین قرض بگیریم و در همین حال ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید برای جبران خسارات جنگ به ۶۰۰ میلیارد دلار فوری نیاز داریم. زلنسکی برای جبران کسری بودجه، ماهانه به ۹ میلیارد دلار نیاز دارد. جهان به سمت ورشکستگی پیش می‌رود. جهان به سمت فجایع و حتی فجایع هسته‌ای پیش می‌رود. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا الآن دست به دامان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی شده است و از وی می‌خواهد تولید نفت را افزایش دهد تا اقتصاد غرب نجات پیدا کند و قیمت نفت کاهش یابد.