جهان استعمارگر غرب در قبال اوکراین و فلسطین برخورد دوگانه دارد

عبدالباری عطوان نوشت: جهان دورو، استعمارگر و قاتل غرب مقابله با حمله روسیه در اوکراین را اوج اخلاق و حق دفاع از خود می‌داند و عملیات شهادت طلبانه جوانان فلسطینی در فلسطین اشغالی را اقدامات تروریستی تلقی می‌کند؛ آن هم در حالی که رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان صهیونیست همواره زمین‌های فلسطینیان را به سرقت برده اند، خانه‌های آن‌ها را ویران و هزاران تن از آنان را اسیر کرده اند و رژیم صهیونیستی مرتکب بدترین جنایت‌های جنگی علیه فلسطینیان شده است.

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در مقاله‌ای نوشت: چهار عملیات شهادت طلبانه صورت گرفته به دست پنج تن از کسانی که «به شکل رسمی» به هیچ گروه مقاومت فلسطینی وابسته نبودند، در تحقق اهداف خود برای به شکست کشاندن همه نظریه‌های امنیت و ثبات اسرائیل موفقیت آمیز بود، روحیه شهرک نشینان را به شدت از میان برد و بر نگرانی، وحشت و ناامیدی آن‌ها در هر نقطه‌ای از خاک فلسطین اشغالی افزود.

این چهار عملیات به کشته شدن ۱۴ صهیونیست و زخمی شدن دست کم ۲۰ تن انجامید. این سلسله عملیات با برنامه ریزی هیچ گروه یا جنبش مقاومت فلسطینی نبود و با الگوبرداری از انتفاضه نخست صورت گرفت و راز قدرت این سلسله عملیات، گستردگی تاثیر و پیامد‌های آن‌ها در این است که همه آن‌ها علیه اهدافی در بخش‌های اشغالی ۱۹۴۸ فلسطین صورت گرفت و آخرین پیامد‌های آن‌ها شکست نیرو‌های ارتش و امنیت اسرائیل در یورش به اردوگاه جنین با مساحت کمتر از یک کیلومتر مربع است.

اردوگاه جنین به سبب استواری مردانش و عشق آن‌ها به شهادت، به نمادی برای مقاومت فلسطین تبدیل شده است. بیست سال پیش خودرو‌های زرهی اسرائیل برای یورش به این منطقه با هدف ترور یا بازداشت یک گروه وابسته به جنبش جهاد اسلامی به رهبری الشهید الطوالبه شکست خورد و عملیات یورش به این منطقه بیش از ۱۲ روز به طول انجامید و ۲۴ کشته از سرباز گرفته تا ژنرال، سرتیپ و سرهنگ اسرائیلی روی دست نیرو‌های مهاجم گذاشت. به همین سبب فرماندهان نیرو‌های مهاجم اکنون سلامتی و عقب نشینی به روش ذلت بار، برای کاستن از تلفات را ترجیح دادند.

عطوان گفت: آن زمان شهید رمضان عبدالله شلح (ابو عبدالله) از رهبران مرحوم جنبش جهاد اسلامی گفت آن گروه مبارز تحت محاصره در اردوگاه در تصمیم گیری آزاد است و پاسخ آنها، جنگیدن تا شهادت بود. فرزندان این افراد همان صحنه را تکرار و خود را فدا می‌کنند. در صدر آن‌ها شهید رعد حازم است که فتحی پدرش در جلسه ترحیم او سخنرانی کرد که مفاهیم موثر، جهادی و شجاعانه آن در تاریخ جاویدان باقی خواهد ماند. به همین سبب بود که عوزی دایان‌، نائب رئیس ستاد مشترک رژیم اشغالگر و ژنرال کنونی نیرو‌های ذخیره، فوری خواستار ترور او با شلیک موشک شد.

این چهار عملیات رژیم اشغالگر را شکست داد، زیرا به منزله ضربه قدرتمندی به پهلوی رژیم اشغالگر بود، زیرا در شهر‌های بزرگ اشغالی مانند تل آویو، بئرالسبع، الخضیره و بنی براک و به دور از چشمان تشکیلات خودگردان اسلو و خارج از عرصه فعالیت خیانتکارانه آن‌ها به همراه رژیم اشغالگر در چارچوب گناه هماهنگی‌های امنیتی، صورت گرفت.

سردبیر رای الیوم اعلام کرد: راهبرد جدید مقاومت فلسطین دو بخش است: نخست، میدان هوایی و موشک‌های بالستیک که این بخش به وضوح در نبرد «شمشیر قدس» در ماه رمضان سال گذشته نمود یافت. بخش دوم، عملیات پیشرفته زمینی با سلاح‌های تیراندازی است، نه کمربند‌های بمب گذاری شده. در این عملیات روی عناصر ارتش، پلیس و گشت مرزی تمرکز نمی‌شود؛ هر چند همه اسرائیلی‌ها سلاح در اختیار دارند و در زمره نیرو‌های ذخیره قرار می‌گیرند؛ زیرا خدمت سربازی برای آن‌ها در ارتش اسرائیل اجباری است. اسرائیلی‌ها هزاران تن از فلسطینیان را می‌کشند، زمین‌های آن‌ها را غارت می‌کنند، درخت‌های زیتون آن‌ها را از ریشه می‌کنند، خانه هایشان را خراب می‌کنند، هزاران تن از فلسطینیان را به اسارت گرفته اند، فلسطینیان را در گذرگاه‌ها خوار می‌کنند، زمین، دریا، آب و هوای آن‌ها را به سرقت می‌برند؛ سپس می‌گویند چرا فلسطینیان به سبب انجام عملیات انتقام جویانه، شادی کنان، میان خود شیرینی پخش می‌کنند؟ این‌ها دیگر چه نوع انسان‌هایی هستند؟

جهان استعمارگر غرب در قبال اوکراین و فلسطین برخورد دوگانه دارد

عطوان در انتقاد از غرب نوشت: جهان دورو، قاتل و استعمارگر غرب عظمت «مقاومت» اوکراین را شبانه روز تسبیح می‌کند، مدرن‌ترین تسلیحات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و مقابله آن‌ها با حمله روسیه را اوج اخلاق و حق دفاع از خود می‌نامد؛ اما وقتی که یک جوان مومن فلسطینی مانند رعد حازم انتقام برادران قربانی خود را می‌گیرد، تروریست خوانده می‌شود. اگر ما و امثال ما انگیزه‌های او را درک کنیم و حتی وقتی که از جنایت‌های جنگی اسرائیل علیه مردم ما در سرزمین‌های اشغالی انتقاد می‌کنیم، ما را «دشمنان یهودیت» مقدس می‌دانند که از تروریسم حمایت می‌کنیم و نام‌های ما را در فهرست‌های سیاه درج می‌کنند و این غرب دورو از آن‌ها حمایت می‌کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بدترین دروغ‌ها را به زبان آورد؛ وقتی که گفت انتفاضه مسلحانه چند سال به طول انجامید، اما ما پیروز شدیم.

از زمان شکست ژوئن ۱۹۶۷، اسرائیل در هیچ جنگی علیه عرب‌ها و فلسطینیان پیروز نشده است و نمودار شکست هایش به سرعت روند نزولی پیدا کرد تا یک سال پیش، بر اثر عملیات «شمشیر قدس»، به پائین‌ترین سطح ممکن رسید و شش میلیون شهرک نشین شتابان به سمت پناهگاه‌ها رفتند و اسرائیل به مدت ۱۱ روز از جهان جدا شد. اگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شتابان برای گدایی از مسئولان مصر، به منظور مداخله برای توقف شلیک موشک از نوار غزه نمی‌رفت، چه بسا ممکن بود این زمان هفته‌ها به طول بینجامد و‌ای کاش مسئولان مصر این کار را انجام نمی‌دادند یا کمی با تاخیر این گام را بر می‌داشتند.

اشتباه بزرگی که صهیونیست‌ها مرتکب آن شدند و برای مدت‌های طولانی از برداشتن این گام پشیمان خواهند شد، باور آن‌ها به این موضوع است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، واضح‌ترین تصویر از فلسطینیان است و دولت‌های سازشکار عربی بهترین نمایندگان ملت‌های عربی و اسلامی هستند. به همین سبب بود که جنایت‌های خود را تشدید کردند؛ غافل از اینکه دچار اشتباه شده اند.

عطوان عنوان کرد: این انتفاضه مسلحانه دوم با قدرت آغاز شد و متوقف نخواهد شد، زیرا انتفاضه به دست جوانان و به شکل خودجوش صورت می‌گیرد؛ بی آنکه رهبری مشخصی داشته باشد تا در برابر اعمال فشار‌های نظامی و مالی دلال‌ها در داخل فلسطین اشغالی و خارج از آن تسلیم شوند. این انتفاضه به دست کسانی صورت می‌گیرد که تکمیل کننده کار نیرو‌های مقاومت هستند؛ نیرو‌هایی که موشک‌ها را به سمت رژیم اشغالگر شلیک کردند. این انتفاضه نشان دهنده وحدت شرافتمندانه ملی است که بر میراث مقاومت تمرکز می‌کند؛ نه بر میراث اسلو، لکه ننگ بزرگ در تاریخ ملت فلسطین.

«اسرائیل» زین پس دیگر قیمی برای ملت فلسطین و سرزمین آن نخواهد یافت و رئیسی نخواهد یافت که بیانیه‌ای را در محکومیت عملیات مقاومت برای او بنویسد و از او بخواهد این بیانیه را در شبکه‌های تلویزیونی قرائت کند.

اکنون «فجر جدیدی» است که نشانه‌های آن در اوایل ماه مبارک رمضان و ماه فداکاری‌ها دیده شد و روز‌های آینده اتفاق‌های غافلگیرکننده گسترده‌ای روی خواهد داد.