روسیه: سامانه «اس-300» اوکراین منهدم شد

 «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (دوشنبه) در چهل و هفتمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین با ارائه یک گزارش میدانی از جنگ اوکراین اعلام کرد که طی عملیات روز گذشته نیروهای مسلح روسیه، تجهیزات گردان پدافند موشکی اس-300 اوکراین که از اروپا دریافت کرده بود، منهدم شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در خصوص 24 ساعت گذشته علمیات نیروهای مسلح روسیه در اوکراین گفت که نیروهای مسلح روسیه با استفاده از موشک‌های با دقت بالا کالیبر که از دریا پرتاب می‌شوند، تجهیزات گردان پدافند موشکی اس-300 اوکراین که اروپا به این کشور داده بود و در پناهگاه مخفی شده بود را تخریب کردند.

وی در این خصوص گفت: «روز یکشنبه 10 آوریل (21 فروردین ماه)، موشک‌های با دقت بالای کالیبر که از دریا پرتاب می‌شوند در حومه جنوبی شهر دنیپرو تجهیزات واحد پدافند موشکی اس-300 که کشورهای اروپایی به آن داده بودند و در پناهگاه مخفی شده بود را منهدم کردند».

کوناشنکوف سپس توضیح داد که چهار سکوی پرتاب اس-300 و تا 25 پرسنل نیروهای مسلح اوکراینی در نتیجه عملیات نظامی روسیه، هدف قرار گرفتند و دو جنگنده سوخو-25 اوکراین نیز در نزدیکی شهر «ایزیوم» ساقط شدند.

وزارت دفاع روسیه همچنین در گزارش میدانی خود از جنگ اوکراین گفت: «ما 78 تأسیسات نظامی اوکراین را در 24 ساعت گذشته هدف قرار دادیم و بالگرد «ام-24» اوکراین نیز در منطقه خرسون ساقط شد».

در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، «ولادیمیر پوتین» در واکنش به درخواست کمک رهبران جمهوری‌های دونباس، اعلام آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین کرد و تأکید کرد که مسکو به هیچ عنوان قصد اشغال قلمروهای اوکراین را ندارد و هدف این کشور خلع سلاح و نازی‌زدایی کردن کشور اوکراین است.

14010121000755_Test_PhotoN

کشورهای غربی نه تنها اقدامی برای کمک به کاهش تنش‌ها در اوکراین نکرده‌اند بلکه با عرضه تسلیحات به کی‌یف، بیش از حد به درگیری‌ها در این کشور دامن زده‌اند.